Webanalyse

SEO aanbiedingen bekijken
webanalyse

Webanalyse? Waarom?

Om je website te optimaliseren, moet je uiteraard weten welke positie je op dit moment in zoekmachines inneemt en waar bezoekers naar zoeken. Via webanalyse kun je deze gegevens vinden en zo zwakke plekken van je website ontdekken


keyword analyse

Zo analyseer je de keyword-ranking

Na de keyword-analyse en de optimalisatie van je volledige website is het zinvol om de gebruikte keywords in de gaten te houden. Je kunt dan zien of je optimalisering vruchten afwerpt. SEO tips en tools, en keyword-tools in het bijzonder, helpen je hierbij en tonen de ranking van de belangrijkste keywords, zodat je doelgericht aan het werk kunt.

Zoekmachines veranderen voortdurend de ranking-criteria, dus de manier waarop ze zoektermen aan resultaten koppelen. Maar die criteria houden ze geheim, om manipulatie te voorkomen. Toch zijn de belangrijkste factoren bekend.

De meeste keyword-tools zijn helaas niet gratis. Je kunt eens een blik werpen op Google Ranking Live Check op keywordtools.org. Een krachtige en eenvoudig te gebruiken tool is Keywordmonitor, maar hiervoor moet je betalen. Veel tools hebben wél de mogelijkheid om ze gratis te testen, zodat je kunt bepalen welke tools je prettig vindt.


analytics

Hoe werkt Google Analytics?

Google Analytics is zonder twijfel de populairste software voor webanalyse. Het toont je informatie over gedrag en herkomst van bezoekers en is geïntegreerd met AdWords, zodat je ook je advertentiecampagnes in het oog kunt houden. Je hoeft alleen maar een Google-account aan te maken en de trackingcode op je website te plaatsen. Kijk hier voor meer informatie.Google Analytics is zonder twijfel de populairste software voor webanalyse. Het toont je informatie over gedrag en herkomst van bezoekers en is geïntegreerd met AdWords, zodat je ook je advertentiecampagnes in het oog kunt houden. Je hoeft alleen maar een Google-account aan te maken en de trackingcode op je website te plaatsen. Kijk hier voor meer informatie.

In Analytics kun je duidelijke rapporten samenstellen, waarmee je relevante gegevens in één oogopslag paraat hebt. Als basis gebruik je bijvoorbeeld ‘Sessies’ en als eerste dimensie ‘Bron/medium’. Je kunt dan zien welke bezoekers via de organische zoekresultaten binnenkomen en welke via betaalde links je site ontdekken. Vervolgens kun je meer informatie aan je rapporten toevoegen, waaronder de duur van een bezoek of de conversie (een uitgevoerde actie, bijvoorbeeld het downloaden van een brochure).

In Analytics kun je duidelijke rapporten samenstellen, waarmee je relevante gegevens in één oogopslag paraat hebt. Als basis gebruik je bijvoorbeeld ‘Sessies’ en als eerste dimensie ‘Bron/medium’. Je kunt dan zien welke bezoekers via de organische zoekresultaten binnenkomen en welke via betaalde links je site ontdekken. Vervolgens kun je meer informatie aan je rapporten toevoegen, waaronder de duur van een bezoek of de conversie (een uitgevoerde actie, bijvoorbeeld het downloaden van een brochure).

Onderzoek ook de bounce rate, ofwel het percentage bezoekers dat je site weer verlaat. Als dit te hoog ligt, is het mogelijk dat de inhoud van je tekst niet informatief, boeiend of aantrekkelijk genoeg is. Ook de gemiddelde duur van een sessie op je site en het gemiddelde aantal bezochte pagina’s vormen zijn indicaties over voor de kwaliteit van je content. waarmee je relevante gegevens in één oogopslag paraat hebt. Als basis gebruik je bijvoorbeeld ‘Sessies’ en als eerste dimensie ‘Bron/medium’. Je kunt dan zien welke bezoekers via de organische zoekresultaten binnenkomen en welke via betaalde links je site ontdekken. Vervolgens kun je meer informatie aan je rapporten toevoegen, waaronder de duur van een bezoek of de conversie (een uitgevoerde actie, bijvoorbeeld het downloaden van een brochure).


google analytics

Zijn er andere webanalyseprogramma’s?

Een populair alternatief voor Google Analytics is de open source-software PIWIK. Ook hier kun je de rapporten volledig aan je eigen wensen aanpassen en individuele doelen instellen. WordPress-bloggers kunnen deze software direct in het dashboard integreren met de plugin WP PIWIK. Het voordeel van PIWIK is dat alle gegevens op je eigen server zijn opgeslagen en niet zoals bij Analytics op andere servers.


zoekmachine analyse

Hoe zit het met de privacy?

Voor Google Analytics, PIWIK en andere analysetools geldt dat je de IP-adressen van gebruikers beslist niet volledig mag opslaan!

Persoonsgebonden gegevens mag je wettelijk gezien alleen toestaan opslaan als de gebruiker hiervoor toestemming geeft. Om Google Analytics dus goed in te zetten, moet je met Google een bewerkersovereenkomst sluiten, het Amendement gegevensverwerking. Kijk voor meer informatie ook op de site van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Zolang je PIWIK op je eigen webspace laat draaien, hoef je geen contract af te sluiten. Wel moeten in de software een paar instellingen geconfigureerd zijn. Deze zijn vergelijkbaar met Analytics. Kijk wederom in de handleiding van de Autoriteit Persoonsgegevens om welke instellingen het gaat.


  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany