Persbericht .amsterdam voor iedereen:

alles over het nieuwe domein

Berlijn, 1 september 2015
Vandaag start de General Availability van de nieuwe domeinextensie .amsterdam. Iedere internetgebruiker kan nu .amsterdam-domeinen registreren via registrars zoals STRATO. De eerste domeinnamen worden vanaf 11:00 uur verstrekt. Bij STRATO is een .amsterdam-domein al verkrijgbaar voor € 37,20 per jaar* via www.strato.nl

Gelijke kansen bij alle registrars
Of klanten hun gewenste domein krijgen, hangt niet van de registrar af: ”Het maakt niet uit bij welke aanbieder het .amsterdam-domein besteld wordt, de kans is hetzelfde. Daarom kunnen klanten gerust daar bestellen, waar de laagste prijs te vinden is”, aldus STRATO CEO Dr. Christian Böing. Alle aanbieders sturen bestellingen vanaf vandaag om 11.00 uur automatisch aan de registry van .amsterdam. Daar wordt ieder domein vervolgens via het ‘first come, first serve’ principe toegekend.

Waarom .amsterdam zo duur is
Wie een beetje bekend is met domeinprijzen, ziet direct dat .amsterdam veel duurder is dan een .nl-domein. De belangrijkste oorzaak hiervoor is dat de Gemeente Amsterdam een hoge investering van 185.000 dollar heeft gedaan om de nieuwe domeinextensie überhaupt in te mogen voeren, nog afgezien van de juridische kosten en de kosten die gemaakt moeten worden voor de benodigde technische infrastructuur. Deze kosten moeten natuurlijk worden terugverdiend. Daarnaast biedt .amsterdam als nieuw domein grote kansen: korte, aantrekkelijke .nl-domeinnamen die al jaren bezet zijn, zijn bij .amsterdam nog te registreren. Dit verklaart de hogere prijzen, zeker tijdens de introductiefase van het domein.

Stedendomeinen goed van start in Duitsland
In Duitsland is een half jaar geleden het wereldwijd eerste stedendomein gelanceerd: het .berlin-domein voor de Duitse hoofdstad. ”In Duitsland zijn de stedendomeinen goed van start gegaan, vooral het .berlin-domein“, zegt Böing. ”Tijdens de eerste 20 minuten na de start van de General Availability werden er meer dan 20.000 domeinregistraties uitgevoerd door de registry dotBerlin. Inmiddels zijn er het al meer dan 70.000. Daarom gaan we ook voor .amsterdam uit van een goede start.”
prijs inclusief btw.