STRATO Webmail:
e-mail beheren

E-mailaanbod bekijken

Wat zijn de voordelen en nadelen van webmail?

Een webmailoplossing is een dienst die je uitsluitend online gebruikt. De functionaliteit van een webmailomgeving is gewoonlijk beperkt in vergelijking met software als Outlook of Thunderbird. Het voordeel daarentegen is dat je met webmail je e-mail op elke locatie kunt gebruiken, dus niet alleen in je kantoor of thuis. Je hebt alleen je inloggegevens nodig en een internetverbinding.


Webmail

Welke voordelen biedt STRATO Webmail?

STRATO Webmail combineert de voordelen van een webmailomgeving met het comfort van een eigen e-mailprogramma. Je kunt net als in Outlook en Thunderbird in je eigen, persoonlijke e-mailomgeving diverse e-mailaccounts tegelijk beheren. Een nieuw account voeg je eenvoudig toe via de menuoptie ‘Instellingen’ en vervolgens ‘Accounts’. Voer hier de gegevens van het e-mailaccount in en sla ze op. Ook het bijhouden van je taken, agenda en contacten gaat in Webmail overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.


E-mailadressen aanmaken

E-mailadressen aanmaken

Persoonlijke e-mailadressen hebben vooral voordelen als je direct per e-mail met klanten communiceert. E-mailadressen die je op een eigen domein aanmaakt, ogen namelijk veel professioneler dan een adres van een gratis e-mailaanbieder.


Welke e-mailadressen

Welke e-mailadressen heb ik nodig?

Een eigen e-mailadres is beslist belangrijk als jij of je collega’s met klanten en partners mailen. De bekendste vorm is voornaam.achternaam@jouwbedrijfsnaam.nl (of een andere extensie natuurlijk). Ook achternaam@jouwbedrijfsnaam.nl komt veel voor. Dit maakt de communicatie persoonlijker. Ook straalt het betrouwbaarheid uit.

Het is ook zinvol om algemene contactadressen te hanteren. Bijvoorbeeld op je website en op visitekaartjes. Denk aan contact@jouwbedrijfsnaam.nl of info@jouwbedrijfsnaam.nl. Wederom kun je natuurlijk allerlei andere extensies gebruiken zoals .com, .amsterdam enzovoort. Ook adressen met een functieomschrijving zijn handig, bijvoorbeeld verkoop@jouwbedrijfsnaam.nl. Overigens gelden in sommige landen juridische regels voor de e-mailhandtekening (signature). Neem hiervoor contact op met een jurist.


Webmail

Hoe maak ik een e-mailadres aan?

In het admingedeelte van je hoster kun je e-mailadressen volgens het formaat adres@jouwdomeinnaam.tld aanmaken. Als klant van STRATO vind je deze optie in de klantenlogin (Pakket -> E-mail beheren -> Nieuw postvak aanmaken).

Je kunt aan elk e-mailpostvak een zogeheten alias toekennen. Dit alias is een extra e-mailadres dat verwijst naar hetzelfde postvak. Berichten die op het alias aankomen, belanden dus in hetzelfde postvak als berichten die naar het ‘hoofdadres’ worden gestuurd. Klanten van STRATO kunnen voor elk e-mailpostvak tien aliassen aanmaken. Ook het instellen doe je eenvoudig via de klantenlogin (Pakket -> E-mail beheren -> Postvak bewerken).


E-mail ophalen

E-mail ophalen

Je kunt STRATO Webmail natuurlijk gebruiken om onderweg je e-mails te lezen. Maar er zijn diverse andere manieren om je e-mail op te halen. Door de voordelen van deze systemen te gebruiken, blijf je altijd bereikbaar voor je klanten en collega’s.


POP3 en IMAP

Wat betekenen POP3 en IMAP?

Zodra je in een e-mailprogramma een nieuw account aanmaakt, krijg je gewoonlijk de vraag of het een POP3 of IMAP-account is. Bij een POP3-account worden je berichten gedownload van de server en vervolgens (als je dit zo hebt ingesteld) automatisch verwijderd.

Het IMAP-protocol biedt je meer flexibiliteit. STRATO Webmail gebruikt dit protocol overigens ook. Bij IMAP blijft je e-mail op de server en voert je e-mailsoftware een synchronisatie uit met deze e-mailserver. Als je een bericht naar een andere map op de server verplaatst, zie je dit in alle programma’s die per IMAP toegang hebben tot je e-mailpostvak. Dus bijvoorbeeld zowel in de e-mailsoftware op je desktop-pc als op je laptop.


e-mail lezen op de mobiele telefoon

Hoe kan ik e-mail lezen op de mobiele telefoon?

Met STRATO Webmail kun je e-mail ook onderweg via je telefoon lezen. De meeste smartphones hebben bovendien een voorgeïnstalleerde e-mailapp. In de FAQ van STRATO lees je hoe je deze app moet instellen om je e-mailaccount te gebruiken op een Android-telefoon, een iPhone of een Windows-telefoon. De bekendste apps zijn K9Mail en Sparrow.


e-mail lezen op de computer

Hoe kan ik e-mail lezen op de computer?

Je e-mail bij STRATO kun je uiteraard ook met e-mailsoftware op je computer lezen. In de FAQ vind je handleidingen die de configuratie van bekende programma’s als Outlook 2010, Outlook 2013 en Mozilla Thunderbird beschrijven.


afwezigheidsbericht

Wat is een afwezigheidsbericht?

Als je bijvoorbeeld vanwege vakantie of ziekte langdurig afwezig bent, is het aan te raden om een afwezigheidsbericht in te stellen. Een afwezigheidsbericht, ook wel autoresponder genoemd, is een automatisch antwoord op de e-mails die op een bepaald e-mailadres binnenkomen. De afzender kan in dit bericht lezen dat zijn e-mail is aangekomen, maar dat je niet aanwezig bent. Je bepaalt overigens helemaal zelf de tekst van een afwezigheidsbericht.


afwezigheidsbericht

Hoe maak ik een afwezigheidsbericht aan?

Ook dit doe je als klant van STRATO weer in de klantenlogin. Ga naar het e-mailbeheer en open het menu achter het e-mailadres waar het om gaat. Daar kies je ‘Postvak bewerken’. Je krijgt dan een scherm te zien met diverse functies, onder meer de functie voor een afwezigheidsmelding. Daarnaast kun je bepalen in welke periode dit bericht moet worden verstuurd. Overigens kun je de autoresponder ook via STRATO Webmail configureren.


E-mail organiseren

E-mail: berichten organiseren

Als alle binnenkomende e-mailberichten gewoon in je postvak belanden, verlies je snel het overzicht. Het is dus handig om je e-mails goed te organiseren. Je kunt het e-mailverkeer bijvoorbeeld met forwards (doorsturen) en alias-adressen in goede banen leiden. En als je belangrijke berichten automatisch laat markeren, zie je ze niet over het hoofd. Via filterregels kun je e-mails automatisch sorteren en er zijn diverse mogelijkheden om spam en andere ongewenste berichten te verwijderen. Zo is het mogelijk om je te abonneren op een zogeheten Robinson-lijst.


forward voor mijn e-mail

Hoe stel ik een forward voor mijn e-mail in?

Je kunt e-mailberichten, gericht aan diverse e-mailadressen, doorsturen naar een centraal postvak. Dat is bijvoorbeeld handig als je meerdere adressen hebt met vergelijkbare functies, zoals contact@ en info@-adressen. Door het e-mailverkeer via forwards te bundelen, houd je het overzicht over al deze adressen. Overigens is het ook mogelijk om aliassen te gebruiken.

Het doorsturen (forwarden) doe je als STRATO klant via de filterfunctie in de klantenlogin. Ga weer naar het adres dat een forward moet krijgen en open het menu. Kies ‘Filter bewerken’. Je kunt dan een filterregel aanmaken met de voorwaarde ‘Alle e-mails’. Vervolgens kies je de actie ‘Omleiden naar’ en voer je het doel-adres in. Kijk voor meer informatie in de FAQ.


Prioriteiten voor e-mail

Prioriteiten instellen voor e-mail

Het is mogelijk om e-mailberichten met een kleur te markeren zodat je snel herkent of een bericht belangrijk is. In STRATO Webmail doe je dit via kleine, kleurige vlaggetjes. Klik op het bericht dat je wilt markeren en dan op het vlaggetje in de menubalk. Vervolgens kun je kiezen uit tien verschillende kleuren.


Mappen voor e-mail

Mappen voor e-mail aanmaken

Wil je meer zicht houden op de binnenkomende e-mails? Maak dan je eigen mappenstructuur aan. Je kunt bijvoorbeeld een map voor facturen aanmaken, eentje voor rekeningen en eentje voor aanvragen van klanten. Hiertoe klik je op de menuknop (de knop met de drie horizontale streepjes, naast de map met inkomende e-mail) en kies ‘Nieuwe map toevoegen’. Vervolgens geef je deze map een duidelijke naam, waarna je e-mailberichten er met de muis naartoe kunt slepen.


E-mailberichten sorteren

E-mailberichten met een filter sorteren

Met filterregels kun je e-mailberichten automatisch sorteren. Dat is natuurlijk erg handig. In STRATO Webmail zijn een groot aantal filterregels mogelijk. Wil je bijvoorbeeld e-mails met het woord ‘Factuur’ in de onderwerpregel automatisch naar je map met facturen verplaatsen? Dan kan dat met een filter. Kijk voor een uitvoerige toelichting over het werken met een e-mailfilter in de FAQ.


Webmail uit Duitsland

Webmail uit Duitsland: STRATO ondersteunt ‘E-mail made in Germany’

STRATO neemt deel aan het initiatief ‘E-mail made in Germany’ en heeft zich daarmee vrijwillig verplicht om e-mails per SSL te versleutelen, zodat veilig mailen plaats kan vinden, ook e-mails die je naar een andere aanbieder stuurt. Dat geldt zowel voor de e-mails die via Webmail worden verstuurd als voor e-mails die je via je eigen e-mailsoftware met de mailserver van STRATO verstuurt.

  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany