Een webshop maken
met WordPress

Stap voor stap met WordPress een webwinkel maken: algemene instellingen

Gebruikers die hun webshop maken met WordPress kunnen met WooCommerce veel basisfuncties zelfstandig bewerken. De belangrijkste basisinstellingen kun je vinden in de sidebar bij ‘Instellingen’ en vervolgens bij ‘Algemeen’. Daar kun je basisinformatie, zoals de naam van de website, het gebruikte webadres (URL), de tijdzone en de taal instellen. Onder het menu-onderdeel ‘WooCommerce’ vind je ook ‘Instellingen’, waar je via diverse tabbladen de belangrijkste elementen van de infrastructuur van je WordPress-webshop kunt selecteren en beheren:

Algemeen

Onder dit tabblad kunnen de winkellocatie, verkooplocatie(s), valuta en verzendadressen worden ingesteld.

Producten

Hier kun je specifieke instellingen voor een product configureren: meeteenheden, productratings, afbeeldingsmogelijkheden (catalogus- en productafbeeldingen), voorraadbeheer en downloadbare producten.

Belastingen (btw)

In dit menu kun je verschillende opties instellen voor belastingtarieven (bijv. gefilterd op landen, steden en verzendvoorwaarden).

Verzendmethoden

In dit menu kun je de voorwaarden voor het verzenden naar een onbeperkt aantal landen en regio’s instellen – inclusief verzendzones, berekening, bestemming van de zending en berekening van de verzendkosten per verzendklasse.

Afrekenen

Onder het tabblad ‘Afrekenen’ kun je instellen van welke betaalmogelijkheden gebruik kunnen worden gemaakt. Hier regel je het verloop voor klanten vanaf de bestelling tot en met de betaling: van de verrekening van cadeau- en kortingsbonnen, het doorsturen naar het winkelmandje, het afrekenen en de algemene voorwaarden tot aan de URL-endpoints van de taakpagina’s en de beschikbare betalingsmethodes (directe bankoverschrijving, cheque-betaling, rembours, PayPal en PayPal Express Checkout).

webshop met WordPress
Algemene basisinstellingen kunnen bij WooCommerce direct worden aangepast. Bron: WordPress

Accounts

In het instellingenmenu kunnen ook de geregistreerde accounts eenvoudig worden beheerd: in de rubriek ‘Accounts’ kun je instellen hoe en waar gebruikers een account kunnen registreren. Ook de endpoints van de URL’s voor de verschillende opdrachten en subpagina’s (bekijk bestelling, wachtwoord vergeten, uitloggen, enz.) kun je hier zelf invullen.

E-mails

Onder ‘E-mails’ kun je e-mailberichten over de geplaatste bestelling configureren: je kunt zelf kiezen welke berichten (bijv. bij nieuwe, geannuleerde of mislukte bestellingen en bij opmerkingen of nieuwe accounts) je instelt en wie ze moeten ontvangen. Bovendien kun je ook de lay-out van de mails veranderen (aanduiding van de afzender, header en footer, en afzonderlijke kleurinstellingen voor tekst en achtergrond).


De navigatie en lay-out van je WordPress-shop instellen

Om te zorgen dat gebruikers zich goed kunnen oriënteren in je webshop en snel kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn, kan ook de navigatie op de gebruikersinterface van je WordPress-webshop worden aangepast. Hiervoor genereert de WooCommerce-installatiewizard een automatische centrale navigatie-interface met 4 menu-opties:

  • Winkel (productoverzicht en -details)
  • Winkelmand (digitale verzameling van alle bestellingen van de klanten)
  • Afrekenen (betaalpagina om de bestelling af te ronden)
  • Mijn account (account met besteloverzicht en contactgegevens)

In de zijbalk zie je tevens het tabblad ‘Pagina’s’ waar je extra pagina’s voor je WordPress-webshop kunt maken. Wanneer je bij een afzonderlijke pagina de optie ‘Bewerken’ selecteert, kun je die pagina op een plaats naar keuze in de websitehiërarchie plaatsen en publiceren. Bovenliggende pagina’s kunnen daarbij als ‘Moederpagina’ worden geselecteerd in het venster ‘Pagina-attributen’.

In het dashboard kun je vervolgens onder ‘Weergave’ het navigatiemenu van je webshoppagina uitbreiden, aanpassen en beheren. Daarvoor moet je in ‘Menu’s’ de gewenste naam van het nieuwe menu invoeren (het eerste wordt het ‘Hoofdmenu’ genoemd). Links naast het venster van de ‘Menustructuur’ kun je daarna de gewenste pagina’s toevoegen aan het menu door ze aan te vinken en de instellingen op te slaan (button ‘Menu opslaan’). Van hoofdpagina’s kun je met drag & drop eenvoudig subpagina’s maken.

webshop maken met WordPress
Via de zijbalk kunnen heel eenvoudig menu’s worden gemaakt. Bron: WordPress

Afhankelijk van de gekozen WordPress-interface (theme) kun je behalve de menustructuur ook het ontwerp van je webshopsite (bijv. kleur en lay-out) instellen en aanpassen. Hiervoor bestaat een groot aantal branche-gerelateerde en gedeeltelijk gratis templates. Welk webdesign het meest geschikt is voor jouw webshop hangt onder meer af van je branche, het productassortiment en natuurlijk ook van de smaak van je doelgroep.


Aan de WordPress-webshop producten, teksten en afbeeldingen toevoegen

Wanneer je je webshop maakt met WooCommerce en succesvol wilt zijn, zijn alleen het ontwerp en de menustructuur van de winkelhomepage natuurlijk niet toereikend: uiteindelijk is het van doorslaggevend belang om in je WordPress-webshop ook content te tonen en producten te verkopen. Met behulp van het WordPress-dashboard kun je ook foto’s, tekstinformatie en andere content plaatsen.

Om een product aan je assortiment toe te voegen, selecteer je in het dashboard onder ‘Producten’ de optie ‘Product toevoegen’. Bij de productgegevens kun je bijvoorbeeld kiezen tussen een ‘Simpel product’ of een ‘Variabel product’ (bijv. een artikel in verschillende kleuren en maten). Een product dat niet fysiek wordt verstuurd, markeer je als downloadproduct (vinkje zetten bij ‘Virtueel’ of ‘Downloadbaar’). In de productinterface kun je nu de naam van het artikel, de productbeschrijvingen, eigen afbeeldingen, een productgalerij en producttags toevoegen, zodat je klanten het product snel kunnen vinden.

WordPress shop
Via ‘Producten’ kun je heel gemakkelijk shopcontent genereren. Bron: WordPress

Om je producten in te delen in categoriepagina’s selecteer je in het menu ‘Producten’ en vervolgens ‘Categorieën’ en voer je daar de naam en de URL-vriendelijke versie (Slug) van je categorie in, bijv. ‘Servies’ (slug: ‘servies’). Je vult dit aan met een beschrijving en miniatuurafbeelding (thumbnail) en klikt op ‘Nieuwe productcategorie toevoegen’.

Plaats nu in het bewerkingsmenu van het gewenste product een vinkje bij ‘Productcategorieën’. Met een klik op ‘Aan menu toevoegen’ heb je de categorie (‘Servies’) binnen je webshop toegevoegd.

WordPress Webshop maken
Categorieën voor afzonderlijke productgroepen kunnen worden gemaakt, benoemd en voorzien van afbeeldingen. Bron: WordPress

Productgroepen in de webshop
Categoriepagina’s tonen afzonderlijke productgroepen in de webshop. Bron: WordPress

detailinformatie en WordPress
De productafbeelding wordt uiteindelijk met afbeelding en detailinformatie getoond. Bron: WordPress

Tip:
Geef altijd zo volledig mogelijke informatie over de producten (duidelijke URL‘s/permalinks, eenduidige namen, heldere productinfo en beknopte beschrijvingen), zodat die snel kan worden herkend en gevonden door zowel potentiële klanten als zoekmachines. Een overzichtelijke structuur, optimale navigatie, aansprekend ontwerp en duidelijke omschrijving zijn, naast keywords en metadata die bij je aanbod passen, vooral belangrijk voor de zoekoptimalisatie, omdat je daarmee de reikwijdte van je WordPress-webshop beïnvloedt via zoekmachines, zoals die van Google en Bing.


Aanvullende functies voor je WordPress-webshop

Omdat de plug-infuncties van WooCommerce in WordPress heel uitgebreid zijn, kunnen wij hier slechts enkele elementen kort behandelen. De belangrijkste kunnen worden geselecteerd in de zijbalk onder ‘WooCommerce’:

Bestellingen

Zodra je betalende klanten hebt, kun je onder ‘Bestellingen’ alle klantenbestellingen beheren en bewerken. Daar kun je de status van de bestellingen zien en alle relevante informatie (contactgegevens, besteldatum, status, factuur- en verzendinformatie, productoverzicht, prijzen en totalen). Een Engelstalige tutorial is hier te vinden.

Kortingsbonnen

Kortingsbonnen kunnen de verkoop van producten uit je webshop extra stimuleren. Deze optie kun je toevoegen via het menu ‘Kortingsbonnen’. Hier kun je de soort korting (geldig in de hele winkelwagen of voor een bepaald product, een vast bedrag korting of een bepaald percentage) instellen en kortingsbedragen, verzendopties en de vervaldatum van een kortingsactie selecteren. Je kunt ook aanvullende gebruiksbeperkingen en de minimale en maximale besteding vastleggen en bepalen voor welke producten uit je assortiment kortingsbonnen geldig zijn of juist niet.

Rapporten

Bij ‘Rapporten’ kun je de voortgang van bestellingen en de omzet van je webshop bekijken. In de vorm van een diagram zie je hier de bruto- en netto-omzet, het aantal bestellingen, het aantal verkochte artikelen, de terugbetaalde bestellingen, de verzendkosten, hoeveel kortingsbonnen er zijn gebruikt en de waarde hiervan. Met een flexibele tijdtabel kun je de gegevens inzien van een jaar, maand of week en zelf een periode definiëren. Bovendien kun je de diagram filteren naar product, categorie of kortingsbon per datum. Zo heb je altijd zicht op de belangrijkste indicatoren.


Webshop maken met WordPress: gemakkelijk starten met e-commerce

Met een WordPress-webshop kun je je online aanbod eenvoudig beheren. Bij het gebruik van een gratis CMS als WordPress lever je, in tegenstelling tot geïntegreerde shopsystemen zoals Shopware of Magento, wel in wat betreft prestatie, omvang en aantal functies. Toch kan het als beginner met een overzichtelijk assortiment lonen om een eigen webshop eenvoudig zelf te maken met WordPress.

De plug-in WooCommerce vormt dankzij de gebruiksvriendelijkheid en de vele instellingsmogelijkheden een zinvolle aanvulling. Wanneer je klaar bent met het opzetten en inrichten van je webshop, is het belangrijk om voor de zekerheid zelf als ‘klant’ een product te bestellen om te zien of alle shopelementen (zoeken, bestellen, winkelmandje, enz.) ook echt goed werken. Daarna kun je doorgaan met het lanceren en verder organiseren van je WordPress-webshop.


WordPress-webshop met WooCommerce: voor- en nadelen

Voordelen Nadelen
Gratis installatie en snel een webshop maken via CMS Beperkte capaciteit voor webshops met een groot assortiment
Centraal beheer en volledige controle over alle belangrijke e-commerceprocessen Geen geïntegreerde functies voor goederenstromen
Eenvoudige en flexibele bediening Moet solide worden opgenomen in contentmanagement met WordPress
Integratie van talloze interfaces (themes) en extensies Veel betaalde plug-ins
Zeer gebruiksvriendelijk voor kleinere assortimenten en digitale producten
  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany