Error 502 Bad Gateway:
wat gaat er mis?

  1. Home
  2. Handboek
  3. Error 502

Error 502 Bad Gateway

Niet altijd loopt alles soepel op internet. Soms kom je op een website en zie je een HTTP-statuscode. Er gaat blijkbaar iets mis! Als je als internetgebruiker een 500-code ziet, ligt de fout meestal niet aan jou of je internetverbinding, maar aan de server van de website.

Maar bij een 502-fout is het soms anders. Het is dan mogelijk dat er iets mis is met je instellingen - dit is vooral waarschijnlijk als je plotseling deze statuscode ontvangt op elke pagina die je wilt openen. Wij laten je zien hoe je de oorzaak opspoort en wat je als gebruiker kunt doen, zodat je de inhoud van de website die je hebt bezocht, kunt bekijken. Beheer je zelf een website? Dan hebben we ook tips voor jou om je te helpen de fout op te sporen.


Wat betekent Bad Gateway?

Het internetprotocol HTTP levert altijd statuscodes als je een pagina opvraagt. De meest voorkomende is waarschijnlijk nummer 200. Die betekent: alles werkt zoals het hoort. Deze status wordt meestal niet weergegeven aan de gebruikers. In plaats daarvan zien bezoekers van de site gewoon de gevraagde inhoud. De situatie is compleet anders als er een foutmelding ontstaat. De client-foutcodes hebben een 400-nummer, de server geeft foutmeldingen met de codes 500 tot 511. De statuscodes geven ook aan waar de fout is opgetreden – mits je als gebruiker weet wat de individuele codes betekenen. In ons handboek kun je ook alles lezen over de 503-en de 504-fout.

De 502-fout wordt meestal getoond met de toevoeging Bad Gateway of als ‘502 Bad Gateway Nginx’ of ‘502 Bad Gateway Apache’, evenals ‘502 Bad Gateway registered endpoint failed to handle the request’. Naast de bekende 404-fout (‘pagina niet gevonden’) behoren de Bad Gateway-fouten tot de meest voorkomende foutmeldingen op websites. Je ziet ze als de eerste server de aanvraag niet kan doorsturen naar de hoofdserver. In dit geval functioneert de eerste server alleen als proxy of gateway. In principe worden alle verzoeken op het internet via gateways doorgestuurd. Daarom is deze foutmelding vaak zo frustrerend: het is niet precies duidelijk waar in de keten van servers en verzoeken de fout optreedt.


Wat zijn de oorzaken van de 502 Bad Gateway-fout?

In de meeste gevallen treedt er Bad Gateway-fout op aan de serverzijde. De internetgebruiker kan de fout dus niet verhelpen. Maar het is mogelijk dat de gebruikte browser een 502-fout meldt als die er eigenlijk helemaal niet is. Daarnaast kan het voorkomen dat je al vanaf je eigen netwerk geen verbinding kunt maken. De vervelende http-code kan de hierna genoemde oorzaken hebben.

  • Uitgevallen webserver: de gateway krijgt een negatieve respons als bijvoorbeeld de doelserver volledig is uitgevallen. Dit kan gebeuren door een systeemcrash. Soms worden servers ook spontaan uit het netwerk verwijderd, bijvoorbeeld als er informatie op staat die in strijd is met de wet.
  • Overbelaste webserver: als een webserver te zwaar belast raakt, worden verzoeken niet meer beantwoord. De gateway levert dan ook de statuscode 502 Bad Gateway. De reden is misschien een groot aantal bezoekers op de desbetreffende website, maar ook een DDoS-aanval is mogelijk. Aanvallers gebruiken dan een botnet om de server extreem te belasten en zo uit te laten vallen.
  • Slechte PHP-programmering: soms zit er een fout in de code van de website. Dan worden niet alle aanvragen meer correct beantwoord en geeft de server een negatieve respons.
  • Communicatiefouten: firewalls kunnen aan beide kanten (server en client) fouten veroorzaken bij het doorsturen van verzoeken.
  • Fouten in de browser: browserextensies veroorzaken soms ook fouten in de weergave van websites, wat tot een 502-fout kan leiden.

502-fouten oplossen

Zowel internetgebruikers als webmasters kunnen proberen om een Bad Gateway-fout te verhelpen. Maar in veel gevallen is het voldoende om gewoon even te wachten. Je kunt meestal niets aan de fout doen en het oplossen ervan gebeurt zonder tussenkomst van de internetprovider (ISP) of de hostingaanbieder van de webserver. Maar als de fout aan jouw kant optreedt, moet je weten hoe je de oorzaak zoekt.


Als internetgebruiker: 502 oplossen of omzeilen

Wil je een pagina openen en krijg je in plaats daarvan de statuscode 502? Dan ligt de fout meestal niet aan jouw kant. Probeer eens om de pagina opnieuw te laden. Dit lost het probleem vaak op, bijvoorbeeld als de server slechts tijdelijk overbelast is. Zulke storingen kunnen overigens lang duren. Zie je nog steeds dezelfde foutmelding? Wis dan je cache en cookies. Dit omdat je browser de pagina misschien niet daadwerkelijk opnieuw laadt maar uit het interne geheugen haalt. Je hoeft niet alle cookies te wissen. In je browserinstellingen kun je alle cookies laten weergeven en dan alleen die cookies verwijderen die horen bij de desbetreffende website.

Als de fout zich daadwerkelijk op de server voordoet en je toch onmiddellijk toegang wilt hebben tot de content, kun je de foutmelding op een andere manier omzeilen. Ga hiervoor naar de Google-cache. Google slaat websites namelijk voor een bepaalde tijd op zijn servers op en kan daarom een eerdere versie van de betreffende webpagina tonen. Om de pagina uit de Google-cache te laden, typ je ‘cache:’ in het zoekvak van Google vóór de URL die je wilt bezoeken (bijvoorbeeld: cache:https://facebook.com). Je ziet dan natuurlijk wel een verouderde versie van de pagina, maar misschien zoek je die juist. Wil je nóg verder terug in de geschiedenis. Dan kun je Wayback Machine gebruiken, een non-profit-internetarchief. Hier vind je verschillende versies van de afgelopen jaren.

Error 502 Bad Gateway
Als je een website uit de cache van Google laadt, vertelt deze balk je wanneer de cache-kopie is aangemaakt.

De fout kan ook aan jouw systeem liggen, zelfs al geeft de statuscode iets anders aan. Controleer eerst of de fout ook bij andere gebruikers optreedt en niet alleen bij jou. Hiertoe kun je bijvoorbeeld de webservice Down for everyone or just me? Gebruiken. Overigens, als je geen enkele website kunt openen en telkens de melding ‘Bad Gateway’ krijgt, is het natuurlijk duidelijk dat de fout waarschijnlijk ligt aan je eigen computer, browser of firewall. Ben je inderdaad de enige gebruiker die last van de fout heeft? Dan raden we aan eerst de browser te controleren. Hiertoe start je de browser opnieuw op. Als dit niet werkt, start je browser nóg eens, maar dan in de veilige modus. Dat is een veiligheidsmodus waarin geïnstalleerde browserplug-ins uitgeschakeld zijn. Zo kun je controleren of een browserextensie de foutmelding veroorzaakt.

Hiervoor moet je de opdrachtregel van je besturingssysteem openen (voor Windows is dit de opdrachtprompt, voor Mac de terminal). Zoek eerst het uitvoerbare bestand van de browser en typ vervolgens de bestandsnaam inclusief het volledige pad in aanhalingstekens in de opdrachtregel. Elke browser heeft een ander commando om de veilige modus te starten:

  • Firefox: “C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe” -safe-mode
  • Internet Explorer: “C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe” –extoff
  • Chrome: De browser van Google biedt geen veilige modus. Maar als je overschakelt naar de incognito-modus, worden in Chrome alle extensies uitgeschakeld.

Commando's in de opdrachtprompt
Commando's in de opdrachtprompt om Firefox en Internet Explorer in de veilige modus te starten

Je kunt ook een andere browser proberen dan je standaardbrowser. Als het probleem dan verdwijnt, is het aan te raden om je standaardbrowser opnieuw te installeren. Zie je daarentegen de Bad Gateway-fout ook in de andere browser? Dan is het zinvol de instellingen van je netwerk te controleren. De eenvoudigste manier om dit te doen, is om de modem en router opnieuw op te starten. Als dit niet werkt, kun je proberen een LAN-verbinding (kabel) in plaats van WiFi te gebruiken.

Soms ligt de fout niet aan jouw systeem en ook niet aan het stuurprogramma van de website, maar aan de internetprovider. Een verkeerde instelling van de DNS-server kan leiden tot ‘502 Bad Gateway’. Om de foutmelding te omzeilen, kies je een andere DNS-server. Dat doe je in de instellingen, onder Windows bijvoorbeeld bij de TCP/IP-configuratie. Voor testdoeleinden kun je de gratis Google DNS-server gebruiken. De adressen daarvan zijn 8.8.8.8.8 en 8.8.4.4.

Maar als de fout wordt veroorzaakt door de webmaster, kun je niet veel meer doen (afgezien van het gebruik van de cache-versie) dan wachten. In de meeste gevallen is de fout tijdelijk en lost de webmaster deze snel op. Vooral bij kleinere sites kan het nuttig zijn om zelf contact op te nemen met de beheerder. Misschien weet hij nog niets over het probleem en is hij blij met je tip.


Als webmaster: website controleren

Een bezoeker van je website vertelt je dat hij de foutmelding 502 op je site krijgt. Wat betekent dit? Net als voor je bezoeker is het voor jou als webmaster op het eerste gezicht niet duidelijk waar de fout ligt. Controleer daarom eerst of je website inderdaad voor iedereen onbereikbaar is. Als je server is uitgevallen, moet je contact opnemen met je hostingprovider. Misschien is de fout daar bekend en werkt het bijbehorende IT-team al aan een oplossing. Kijk ook in de logbestanden van je server of daar foutmeldingen staan. Vooral de PHP-code is een bron van fouten. Zie je daar een foutmelding of bevat je database fouten? Plaats dan eventueel een back-up van je website terug om de storing snel te verhelpen.

Vaak treedt de fout alleen op omdat de server tijdelijk overbelast was of omdat het te lang duurde voor de bezoekende server een respons kreeg. Als dergelijke overbelasting vaker voorkomt, kan je hostingprovider je verder helpen. Samen kunnen jullie een betere configuratie van je webserver kiezen die zelfs op piekmomenten niet door de knieën zakt. Maar soms verloopt de communicatie tussen de verschillende webservers niet vlekkeloos. Dan is het handig om je firewall op foutieve instellingen te controleren. Misschien blokkeert de firewall legitieme verbindingen? Ook de DNS-servers kunnen fouten veroorzaken. Controleer daarom de instellingen van de nameserver bij je hostingprovider (bij STRATO doe je dit via de klantenlogin). Ga naar het desbetreffende domein en kijk in de DNS-instellingen.

Tip!
Als er een serverstoring is opgetreden die je niet binnen enkele minuten kunt
verhelpen, kun je social media gebruiken om bezoekers van je site te informeren.