404 error

Hosting aanbiedingen bekijken
waarom een 404 error verschijnt

Waarom verschijnt een 404 error?

Wie kent het niet: je klikt op een link, maar er verschijnt een website met de mededeling dat de opgevraagde pagina niet beschikbaar is. Vaak staat er op zo’n site een melding als ‘404 not found’ of ‘404 pagina niet gevonden’. Een 404 error is een gestandaardiseerde HTTP-statuscode. Het bericht wordt door de webserver van een online presentatie naar de webbrowser (over het algemeen de client) gestuurd die de HTTP-aanvraag heeft gedaan. De browser toont deze code als errorcode. In dit artikel bespreken wij de wetenswaardigheden over error-meldingen en laten wij zien hoe je zelf een 404-pagina kan maken.  

FEIT!
De lege link wordt ook wel ‘dead link’ of ‘broken link’ genoemd. De HTTP-statuscode 404 wordt vaak afgekort als ‘404 error’, ‘HTTP 404’ of ‘404-code’.


ontstaan van error 404 niet gevonden

Hoe ontstaat de melding ‘404 niet gevonden’?

In de meeste gevallen komt een 404 error-melding voort uit verwijderde of naar een andere URL verplaatste websitecontent. Een 404 HTTP-pagina kan echter ook om andere redenen in je browser verschijnen, zoals:

  • De URL of bijbehorende content (zoals bestanden of afbeeldingen) is verwijderd of verplaatst (zonder dat de interne links van de website zijn aangepast).
  • De URL is foutief vastgelegd (bijv. tijdens het aanmaken of het redesign), foutief verlinkt (bijv. door een incorrecte opmaak) of foutief ingevoerd in de browser.
  • De webserver die verantwoordelijk is voor de website werkt niet of de verbinding is verbroken.
  • De ingevoerde domeinnaam kan in het domain name system niet worden vertaald in een IP.
  • De ingevoerde domeinnaam bestaat niet (meer).

Vaak blijven dode links lang bestaan, omdat beheerders simpelweg niet weten dat de gelinkte content verwijderd of verplaatst is. Dit komt vooral vaak voor bij zoekmachines – in de zoekresultaten staan regelmatig websites die niet meer online te raadplegen zijn (tenminste niet onder de aangegeven URL). Maar ook andere gelinkte websites, zoals blogs, nieuwssites e.d. worden vaak niet ingelicht over het feit dat een website is verwijderd of een nieuwe URL heeft. Veel websitebeheerders controleren niet regelmatig hun externe links, waardoor goed functionerende links gemakkelijk dode links kunnen worden.


Oplossen van 404 error

Een 404 error oplossen; wat kun je als websitebezoeker doen?

Een 404 error is maar zelden reden tot blijdschap – je hebt als bezoeker de gewenste content tenslotte niet te zien gekregen. Toch betekent een 404-pagina niet per se dat de gezochte informatie op de pagina niet meer beschikbaar is: vaak is de fout snel gevonden en kan de gewenste webpagina alsnog worden opgeroepen. Hoe kun je zelf een eventuele error ‘404 not found’ oplossen? Wij raden aan om achtereenvolgens de volgende methodes te proberen:

  • De website opnieuw laden: misschien verschijnt de 404-code gewoon omdat de pagina niet goed werd geladen. Dit kun je heel snel checken door de website te vernieuwen met de daarvoor bestemde button in de browser of met de F5-toets.
  • De URL controleren: zowel wanneer je het webadres handmatig in de adresbalk hebt ingevoerd, als wanneer je het via een link hebt opgeroepen, bestaat de kans dat er een foutje in ontstaan is. Controleer daarom het aangegeven path van de website. Misschien heb jij of heeft de persoon die de link heeft geplaatst de URL niet helemaal goed ingetypt. Behalve spellingsfouten, kunnen ook foutief of niet geplaatste slashes (schuine strepen) de foutmelding veroorzaken. Dit kan alleen worden gecontroleerd bij clean URL’s (schone URL’s), omdat die leesbare woorden bevatten in plaats van onbegrijpelijke afkortingen.
  • Teruggaan in de mapstructuur van de website: als bijvoorbeeld een URL met de structuur example.com/map1/map2/map3 een 404 error-pagina oplevert, kun je in de vorige map (in ons voorbeeld: example.com/map1/map2) nakijken of de gewenste pagina daar is gelinkt – hiervoor verwijder je gewoon de laatst aangegeven map in de URL. De link voor de pagina die je zoekt zou te zien moeten zijn op de vorige pagina. Als je daar niets vindt, kun je nogmaals naar de vorige map gaan en daar de juiste link voor de webpagina zoeken. Als je hier ook geen succes hebt en uiteindelijk op de homepage uitkomt, probeer dan de volgende methode.
  • De zoekfunctie van de website gebruiken: veel websites hebben een zoekfunctie op de startpagina. Als je een of meerdere steekwoorden invoert, zou je de gezochte pagina ook kunnen vinden.
  • Een zoekmachine gebruiken: je kunt de gewenste pagina tevens proberen op te zoeken met een betrouwbare zoekmachine. Als de pagina nog bestaat, vind je die vaak door het websitedomein in te voeren, samen met een paar steekwoorden die het gezochte thema omschrijven.
  • De cache en cookies van de browser verwijderen: als je vanaf een ander apparaat wel toegang hebt tot de website, maar de 404 HTTP-error steeds op een bepaalde computer verschijnt, kan de fout te wijten zijn aan je browser. Als je de browsercache en alle cookies van de opgevraagde website verwijdert, zou de pagina ook op deze computer weer gevonden kunnen worden.
  • Website contacteren: als geen van de hierboven genoemde methodes resultaat oplevert, heb je nog maar een mogelijkheid: contact opnemen met degene die verantwoordelijk is voor de website. De benodigde contactinformatie staat meestal in de colofon of op de contactpagina van de site. De websitebeheerder zou je moeten kunnen vertellen of de door jou gezochte subpagina nog bestaat. Wanneer de pagina een nieuwe URL heeft, doe je de websitebeheerder een groot plezier; hij of zij kan de 404 error oplossen met een domein redirect, waardoor bezoekers voortaan automatisch van het oude naar het nieuwe adres worden gestuurd.

invloed 404 http error op ranking en registratie

404 HTTP-errors kunnen de ranking en reputatie van je website negatief beïnvloeden

Google, Bing en andere zoekmachines beoordelen sites die vaak 404 errors veroorzaken negatief. Zodra de zoekmachinecrawlers vaststellen dat links op een website regelmatig leiden tot 404-codes, wordt ervan uitgegaan dat de website niet goed wordt onderhouden. Dode links hebben dus een negatieve invloed op de ranking van de betreffende site; zoekmachines kunnen de site lager of helemaal niet meer tonen in de zoekresultaten. Het gevolg kan zijn dat de website beduidend minder bezoekers trekt.

Bovendien dreigt een website met meerdere niet-werkende links of met een dode landingspagina (pagina waarop je terechtkomt vanuit de zoekmachine) het vertrouwen van de gebruiker te verliezen. Veel gebruikers zullen niet meer de moeite nemen om op die website verder te zoeken naar de gewenste content – ze weten tenslotte niet eens of deze content nog wel beschikbaar is.


404 errors herkennen op je website

404 errors op je eigen website herkennen

Uit het bovenstaande blijkt wel dat het voor websitebeheerders belangrijk is om 404 HTTP-pagina’s te voorkomen. Dit geldt voor zowel 404 errors op de eigen website (interne 404 error) als voor de links naar 404-pagina’s van andere websites (externe 404 error-pagina). Er zijn verschillende gratis tools die het zoeken naar defecte links aanzienlijk vereenvoudigen. Drie van de beste en bekendste zijn:

  • Google Search Console (voorheen ‘Google Webmaster Tools’): als je beschikt over een Google-account en je website daar hebt geregistreerd, is de Google Search Console een goede optie. 404 errors die de Google crawler vindt, worden in de webtool aangegeven en kunnen hier zowel worden geregistreerd als gecorrigeerd. Met extra functies kun je onder andere fouten vinden in robots.txt-bestanden en met behulp van crawlingstatistieken nagaan hoe vaak de Google crawler de website heeft doorzocht.
  • Dead Link Checker: een van de eenvoudigste en snelste tools om intern en extern gelinkte 404-pagina’s mee te vinden is de Dead Link Checker. Met deze web-app voer je gemakkelijk een check uit, door het adres van de website die je wilt controleren in te voeren. Je kunt ervoor kiezen om een enkele webpagina of de volledige website te laten controleren. De applicatie zet alle opgespoorde error-pagina’s met statuscode en URL in een lijst.
  • W3C Link Checker: de online tool van het World Wide Web Consortium (W3C) test de afzonderlijke pagina’s van een website zeer uitvoerig. Daarom duurt de controle ook langer dan bij andere web-apps die links controleren. De W3C Link Checker werkt net als de Dead Link Checker: je voert de URL van de site die je wilt controleren in en de tool doet de rest. Daarnaast kun je nog nadere details aangeven bij de inspectie van de website.

Zelf een 404 error pagina maken

Een 404 error-pagina maken

Sommige contentmanagementsystemen genereren automatisch een 404 error-pagina als de URL van een website niet kan worden gevonden. Dat is een standaard HTTP 404-pagina die niet heel origineel is. Meestal kun je met behulp van speciale CMS-extensies echter ook zelf een 404-pagina maken.

Wanneer je CMS geen functie heeft waarmee je een 404-pagina kunt maken of aanpassen, of wanneer je website alleen is gebaseerd op HTML, PHP etc. wordt het wat lastiger. Dan kun je een error-pagina als volgt maken:

  1. Maak een error-pagina (‘404.html’ of ‘404.php’) in de rootdirectory (voor zover die nog niet aanwezig is).
  2. Open het .htaccess-bestand (of maak dit zo nodig) in de rootdirectory, voeg ‘ErrorDocument 404 /404.html’ toe en sla de wijziging op. Met deze code wordt de error-pagina gegenereerd.
  3. Open ter controle een website die niet kan worden gevonden – nu zou de 404 error in de browser moeten verschijnen.

Waarom een eigen 404 error pagina maken

Waarom een eigen 404-pagina maken?

Een standaard 404 error-pagina is zeker beter dan geen, maar een aangepaste pagina heeft om meerdere redenen toch de voorkeur. Ten eerste ben je er dan zeker van dat de bezoekers een juiste HTTP-statuscode ontvangen. Als de gevraagde content bijvoorbeeld niet meer beschikbaar is op de website, moet dat met de melding ‘410 Gone’ aangegeven worden; deze code betekent dat de gezochte content permanent is verwijderd.

Ten tweede kun je met een zelfgemaakte error-pagina gerelateerde links aanbieden (bijvoorbeeld naar je homepage of naar subpagina’s waarvan de content overeenkomt met de in eerste instantie opgevraagde website). Je kunt ook een zoekfunctie voor je website toevoegen. Met deze extra maatregelen voorkom je dat bezoekers je website verlaten als ze de 404-code zien; je stimuleert ze om, ondanks de ontbrekende content, toch op de website te blijven.

Een creatieve 404-melding maakt sommige bezoekers zelfs vergevingsgezind. Natuurlijk zullen ze teleurgesteld zijn dat ze de beloofde content niet vinden op jouw website, maar een originele en/of ludieke boodschap kan een boel goedmaken. Zo bieden error-pagina’s zelfs extra mogelijkheden. Zorg er in ieder geval voor dat het ontwerp van de error-melding past bij de stijl van je website en je hebt de basis gelegd voor een goede 404-pagina.


  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany