Succes op social media bijhouden met Instagram statistieken en analyse-tools

De meerwaarde van statistieken op Instagram

Voor een succesvolle onderneming is een juiste marketingmix uitermate belangrijk. Hierbij zijn online marketing en het bijhouden van je succes onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wil je doelgerichte marketinginitiatieven die ook op de lange termijn aan het succes van je onderneming bijdragen, dan moet je precies kunnen nagaan of een campagne het goed doet en waarom dat zo is. Elke marketingactie is namelijk verbonden met het gebruik van bepaalde middelen. Of die nu van persoonlijke of financiële aard zijn, je inspanningen moeten de moeite waard zijn en de Return on Investment (ROI) moet kloppen.

Dat geldt ook voor de activiteiten op Instagram. Het is bekend dat andere sociale netwerken gebruikmaken van uitgekiende analysefuncties en met behulp van statistieken heeft ook Instagram een eigen analysefunctie geïntegreerd. Wij tonen welke waardevolle informatie Instagram-Analytics je kan bieden en welke Instagramanalyse-tools je verder nog kunt gebruiken.


Welke KPI’s zijn relevant?

Wil je succesvol zijn op social media – of dat nu op Instagram, Facebook, een alternatief voor Facebook, of Twitter is – dan moet je de zogenoemde kritieke prestatie indicatoren (ookwel key performance indicators of KPI’s genoemd) in de gaten houden. Zij bieden inzicht in hoeveel vooruitgang je geboekt hebt met oog op de gestelde marketingdoelen. Marketing-initiatieven moeten namelijk ook op het gebied van social media gemonitord worden. Werkt de content-strategie? Is het community-management effectief? Wie is de juiste influencer voor mijn merk? Voor gebruikers van Instagram zijn vooral de volgende KPI’s van belang:

  • Views: Onder een ‘view’ verstaat Instagram het aantal keer dat een post door een gebruiker is gezien - het maakt hierbij niet uit of dat volgers zijn of gebruikers die op een andere manier op de post terecht zijn gekomen. Ook wanneer gebruikers de post meermaals bekijken, wordt dit door het systeem bij de ‘views’ gerekend.
  • Bereik: Bij het bereik worden meerdere views door één en dezelfde persoon niet meegeteld. Je komt er daardoor door deze KPI achter hoeveel mensen je daadwerkelijk hebt bereikt met een post.
  • Engagement: Interacties met een post zijn een belangrijke maatstaf voor succes. Laten gebruikers likes en comments achter, dan wijst dit erop dat je strategie aanslaat. Vaak wordt ook een engagement-rate berekend. Die geeft aan in welke mate je volgers interactie hebben met een post. De rate wordt berekend door het geheel aan interacties te delen door het aantal volgers.
  • Groei van je kanaal: Los van het succes van een individuele post is het interessant om de groei van je Instagram-account in het oog te houden. Zo merk je op tijd wanneer je aantal volgers niet meer toeneemt of zelfs afneemt. Moeten strategieën en campagnes aangepast worden?
  • Click-through-rate: In betaalde advertenties kunnen bedrijven bij Instagram links naar hun eigen website plaatsen. Het aantal website-kliks geeft aan hoe overtuigend de content was.
  • Gebruik van hashtags: Net zoals bij Twitter verhoog je het bereik op Instagram door hashtags slim te gebruiken. Het is belangrijk het gebruik van de hashtags te tracken. Ook wie een eigen hashtag maakt, moet checken in welke mate andere gebruikers deze hashtag inzetten.

Instagram-statistieken

Wie van een standaard-gebruikersprofiel overstapt naar een Instagram Business-account, krijgt automatisch toegang tot de geïntegreerde Instagram-statistieken. Het sociale netwerk geeft zijn gebruikers hiermee de optie om meer over zijn volgers te weten te komen, maar ook over gebruikers die niet volgen maar wel reageren op foto’s of video’s.

Je hebt via Instagram-statistieken toegang tot verschillende gegevens. Enerzijds basisgegevens over de gebruikers zelf: wie zijn de volgers, zijn het meer mannen of bereik je eerder de vrouwelijke doelgroep? Wat is de gemiddelde leeftijd van de gebruikers die je posts liken? Waar wonen ze? Anderzijds krijg je een betere indruk van hoe individuele posts of hele campagnes scoren. Welke posts krijgen de meeste views, met welke foto’s of video’s werd via comments of likes de meeste interactie gegenereerd?

Hoe krijg je toegang tot de Instagram-analyse?

Heb je eenmaal een business-account opgezet, dan vind je op je eigen profiel in de Instagram-app een nieuw symbool in de vorm van een klein balkdiagram. Met een klik op het tekentje kom je direct in het Instagram-analyse-gebied voor businessklanten. Op het eerste gezicht zie je de account-statistieken van de laatste zeven dagen. Naast views, bereik en profielweergaven zie je de meest populaire content en meer informatie over de subscribers. De populairste content is voor Instagram die met de meeste views, niet die met de meeste interactie.

De Instagram-statistieken over het bereik en de views zijn in principe al vanaf de eerste klik of like beschikbaar. Toch heb je minstens 100 subscribers nodig om statistisch relevante info over je publiek te kunnen verkrijgen.

instagram statistieken met de app
Met de Instagram app heb je gemakkelijk toegang tot de beschikbare statistieken.

Instagram-statistieken over posts

Je kunt de Instagram statistieken direct via een individuele post bekijken. In het business-account verschijnt onder een individuele foto of video op de profielpagina van een gebruiker de optie"statistieken tonen". Daar vind je views, bereik en aantal interacties per post. Heb je een post met behulp van de Instagram-ad-functie aan het licht gebracht, dan zie je hier zowel de aantallen voor de originele post als die voor de geadverteerde ofwel kunstmatig gepushte post. Een helpfunctie legt kort uit wat de cijfers precies betekenen.

instagram analyse
Je kunt direct vanuit je profiel de statistieken over individuele berichten bekijken.

Instagram-statistieken over abonnees

Naast de performance van je eigen post is ook een follower-analyse deel van de nieuwe statistiek-functie op Instagram. Naast puur alleen het aantal followers, stelt Instagram ook uitgebreide demografische informatie ter beschikking over:

  • Leeftijd
  • Verdeling van geslacht
  • Afkomst of woonplaats

De meeste bedrijven weten wie hun potentiële doelgroep is en komen hierdoor vermoedelijk niet voor grote verrassingen te staan. Toch is het interessant om te kijken hoe volgers op Instagram verschillen van die op Facebook. Moet ik mijn Instagram-strategie verbeteren, mijn inhoud anders vormgeven en mijn advertenties op een andere manier weergeven, dan ik op Facebook gewend ben?

Daarnaast geven de volgerstatistieken van Instagram aan wanneer de followers überhaupt online zijn en hoeveel tijd ze gemiddeld op de app doorbrengen. Dat betekent soms dat je goed moet nadenken over het ritme van je posts en de planning van je content. Ondanks het nieuwe algoritme raak je door het groot aantal dagelijkse nieuwe posts snel verdwaald op Instagram. Om veel views te kunnen genereren op Instagram is het goed om precies te weten wanneer je volgers online zijn.


7 alternatieve Instagram-analyse tools om je succes te meten

Met de statistiekfuncties op Instagram is een analyse binnen het platform mogelijk, vergelijkbaar met die van Facebook. De Instagram-analyses zijn een praktische feature, waarmee in één oogopslag een duidelijk overzicht verkregen wordt van de belangrijkste data. Voor een uitgebreide data-analyse raadplegen de meeste ondernemingen nog bijkomende Instagram-tools.

Door het toenemende belang van Instagram in de online marketing zijn ook talrijke aanbieders van specifieke Instagram-analyse-tools opgekomen. Deze externe providers stellen handige gebruikersomgevingen ter beschikking waarmee, naast de analyse van gebruikersstatistieken, ook hashtags gelezen kunnen worden of hele campagnes getrackt. Zo ontdek je als marketeer snel hoe goed of slecht je marketing activiteiten aanslaan - en hoe je ze kunt verbeteren.

Iconosquare

Een van de meest bekende analytics- en management platformen voor Instagram is Iconosquare, dat vroeger bekend stond als Statigram. Deze tool biedt een dashboard voor alle Instagram-activiteiten, analyseert zijn eigen stream en volgt nieuwe interacties en comments. Zo kunnen gebruikers hun volgeraantallen per dag tracken, groei en verlies in het oog houden en top-volgers identificeren.

instagram analyse tool
Bij Iconosquare beschik je vanaf het eerste moment over uitgebreide informatie

Daarnaast kan je je posts op Instagram analyseren, huidige met oudere vergelijken en de beste tijdstippen en hashtag-combinaties identificeren. De performance van je eigen campagnes of merken-hashtags kun je eveneens checken. Ook een blik op de concurrentie is bij Iconosquare mogelijk: met behulp van de zoekfunctie volg je individuele hashtags of profielen van concurrenten

community analyse
De community-analyse biedt krachtige Instagram follower statistieken

Nieuwe klanten kunnen zich op de website gratis aanmelden voor een testperiode van 14 dagen.

Voordelen Nadelen
✔ Beheer van meerdere accounts mogelijk ✘ Betaalde service
✔ Contentmanagement direct via het platform
✔ Vooruitplannen van posts
✔ Zicht op concurrentie

INK361

De basisversie van INK361 is een gratis alternatief voor Iconosquare. De overzichtelijke analytics- en monitoringfuncties zijn onmiddellijk na het inloggen met e-mailadres en Instagram-account beschikbaar.

instagram analyse INK361
Het accountoverzicht van INK361 laat zien hoe toegewijd je volgers zijn

Naast het overzichtelijke account-management vind je een overzicht van likes en comments. De tool geeft automatisch de like- en talk-rate weer voor het aangemelde profiel. Net als bij Iconosquare leer je meer over je volgers en krijg je nuttige tips om je posting-strategie te optimaliseren- bijvoorbeeld via het tijdstip, gebruikte hashtags en filters. De optie "custom circles" maakt het mogelijk om kringen te maken die aangepast zijn aan de gebruiker en zo de inhoud van bepaalde accounts te volgen. In de betaalde versie bestaat daarnaast de mogelijkheid om de concurrentie in de gaten te houden en nog diepere inzichten in de volgers te krijgen.

instagram tool
In het my media overzicht van INK361 worden alle posts weergegeven

Voordelen Nadelen
✔ Gratis basisversie ✘ Gratis gedeelte is zeer beperkt
✔ Custom circles
✔ Concurrentie analyse

Squarelovin

Squarelovin is een platform voor het organiseren van gebruiker-gegenereerde content, maar beschikt tevens over een uitstekende gratis analyse-tool voor Instagram. Gebruikers van Squarelovin krijgen een duidelijk overzicht van hun followers, de groei van hun account en de performance van hun posts. De tool meet het engagement van de gebruikers en analyseert de precieze performance van individuele posts en alle posts samen. Door de resultaten openen vergelijkbare optimalisatie-opties zoals bij andere tools: je ontdekt het beste moment voor het posten van nieuwe content en identificeert de ideale filters en hashtags. Squarelovin analyseert de volledige geschiedenis van het account en vestigt de aandacht op bijzonder populaire posts.

instagram analyse tool squarelovin
X

Voordelen Nadelen
✔ Gratis ✘ Eigenlijk een website voor content creation
✔ Custom circles
✔ Concurrentie analyse

Simply Measured

Ook Simply Measured is een Instagram-Analyse-Tool, dat noch een app, noch desktop software vereist. De meest eenvoudige, gratis versie is de “Free Instagram User Report”. Die bestaat voor gebruikers met minder dan 25.000 volgers. Dit rapport beslaat een tijdsperiode van 2 maanden en geeft een keyword-analyse en een overzicht van de user-engagement. Om dit rapport te krijgen, moeten Instagramgebruikers hun account aan Simply Measured koppelen, enkele persoonlijke data doorgeven en het bedrijf op Twitter volgen. Voor meer functies moet je overschakelen op de betaalde versie. Daar kunnen gebruikers ook cross-channel analyses ondernemen en de activiteit van de concurrentie bekijken.

Voordelen Nadelen
✔ Analyserapport ook als Excel- en Powerpointbestand beschikbaar ✘ Gratis gedeelte is zeer beperkt
✔ Concurrentie-analyse ✘ Verplicht volgen van het Twitteraccount
✔ Cross-channel-analyse

Follower Insight voor Instagram

In Apple’s App Store en bij Google Play vind je meerdere Instagram-statistiek-apps, die allemaal hetzelfde aanbieden als Follower Insight. Met deze mobiele apps kunnen Instagram-gebruikers een volgeranalyse maken. Het programma toont een lijst van volgers en laat zien welke gebruikers de meeste likes of comments posten, door wie je geblokkeerd bent en wie je profiel intussen niet meer volgt. Dat laatste is vooral nuttig voor een veel gebruikte methode bij Instagram: via de hashtag ‘Follow4follow’ verzamelen zich gebruikers, om elkaar te volgen en zo hun bereik te vergroten. Via de app kun je testen of iemand een echte volger is of een schijnvolger.

instagram statistieken
Met de app Follower Insights kun je je eigen fans in het oog houden (bron: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.skyfireapps.followersinsightapp&hl=en)

Voordelen Nadelen
✔ Mobiele app ✘ In-app aankopen
✔ Gratis ✘ Alleen statistieken van volgers
✔ Veel informatie over het gedrag van je volgers

Keyhole

Met Keyhole heb je de mogelijkheid om zowel je Instagram-account als ook je hashtags te monitoren. De service stelt overzichtelijke grafieken over posts en gebruikersengagement samen en toont de meest succesvolle zelf gecreëerde posts en gebruikte hashtags. Deze data levert de dienst gratis. De analyses van data van vorig jaar zijn echter wel beperkt. In de betaalde versie valt die barrière weg. Het premiumbereik biedt nog meer features: Keyhole biedt automatische rapporten aan, zicht op concurrentie, het vinden van influencers en demografische Instagram-followers-statistieken.

Voordelen Nadelen
✔ Gratis aanbod ✘ Gratis gedeelte is zeer beperkt
✔ Beoordeling van hashtags
✔ Concurrentie-analyse
✔ Influencer-marketing

Klear

Om je eigen bereik op Instagram te meten, kun je gebruik maken van de dienst Klear. De betaalde tool is eigenlijk gemaakt om influencers te ontdekken in de social media maar biedt daarnaast gratis Instagram-statistieken aan. Je hoeft je enkel met je persoonlijke Instagram-account aan te melden om al een aantal data te zien te krijgen. Het platform behandelt je account in het beeldnetwerk dan als dat van een influencer, wat een interessant resultaat oplevert. De tool analyseert hoe geëngageerd je followers met content omgaan, en geeft informatie over demografie en interesses van de gebruikers. Klear berekent ten slotte een influencer score: hoe hoog is je invloed in vergelijking met anderen? Je kunt daarvoor andere social media toevoegen, om ook je invloed buiten Instagram te onderzoeken. De gratis test geeft al goede inzichten. Maar om aan echte influencer-marketing te doen, moet je in het Advanced Plan investeren.

statistieken instagram
Klear levert interessante overzichten van influencer-marketing

Voordelen Nadelen
✔ Gratis basisfuncties ✘ Instagram statistieken zijn maar een bijproduct
✔ Influencer-marketing
✔ Cross-channel analyse

Overzicht van Instagram-analyse-tools

De voorgestelde diensten hebben gedeeltelijk verschillende inhoudelijke focuspunten en bieden verschillende features. Welke service de juiste is voor jou, kan je bepalen met behulp van onze tabel:

Meerdere profielen Demografie Cross-channel Analyse van de concurrentie Analyse van hashtags Hulp bij het plannen van posts App Gratis aanbod
Iconosquare
INK361 ✔(+Premium versie)
Squarelovin
Simply Measured ✔(+Premium versie)
Follower Insight ✔(In-app aankopen)
Keyhole ✔(+Premium versie)
Klear ✔(+Premium versie)

Instagram statistieken in de marketingmix: social-media-monitoring-tools

Instagram is al lang geen klein nichekanaal meer en daarom ook deel van veel grote social-media-monitoring-oplossingen. De bekendste zijn de aanbieders Socialbakers en Hootsuite. Het praktische van een tool voor alle kanalen is de mogelijkheid om verschillende kanalen direct qua performance te vergelijken.

In het algemeen zijn uitgebreide monitoring tools inmiddels onmisbaar in online marketing en vaak zijn deze tools ook de basis van elke social media-marketingstrategie. Je krijgt niet alleen waardevolle informatie over je doelgroep maar leert ook je volgers beter kennen.De tools helpen je bij het optimaliseren van je strategie om zo ook je bijdragen te optimaliseren en goed vindbaar te maken.

  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany