In 2010 startten Kevin Systrom en Mike Krieger een gratis online platform voor het delen van foto’s: Instagram. Twee jaar later werd het platform al voor maar liefst een miljard dollar verkocht aan social media-gigant Facebook. Inmiddels maken wereldwijd honderden miljoenen mensen gebruik van Instagram. Ook in Nederland is het uitgegroeid tot een razend populair social media-kanaal. Daarnaast zijn de mogelijkheden die je als Instagrammer hebt in de loop der jaren uitgebreid. Zo kun je sinds 2013, behalve foto’s, ook korte video’s op je account plaatsen en werd in 2016 Instagram Stories in het leven geroepen.
Juist omdat Instagram zo’n geliefd platform is, wordt het steeds vaker ingezet voor marketingdoeleinden. Onder meer sporters, acteurs en modellen maken op deze manier gebruik van het netwerk, maar ook voor bedrijven biedt Instagram veel mogelijkheden. Of een persoon of merk daadwerkelijk bekendheid genereert via Instagram, is voor een belangrijk deel afhankelijk van één factor: het aantal volgers dat het bijbehorende account heeft. Maar hoe krijg je eigenlijk meer volgers op Instagram?
Als je sommige online tutorials mag geloven, is het een fluitje van een cent om in korte tijd een grote hoeveelheid volgers te krijgen op social media platformen zoals Instagram, Facebook en Snapchat. 500 nieuwe volgers in een uur, of 10.000 in een week; je zou het met één eenvoudig trucje voor elkaar kunnen krijgen. Wil je echt snel resultaat zien en meer Instagram-volgers genereren, dan kun je er zelfs voor kiezen om volgers te kopen.
Hoewel dit soort methodes je op korte termijn misschien daadwerkelijk meer Instagram-volgers opleveren, hebben ze ook een groot nadeel: een langdurig effect ontbreekt. Enkel een groot aantal volgers hebben, is niet voldoende; om optimaal van het bereik van Instagram te kunnen profiteren, is het vooral belangrijk dat je volgers actief zijn. Reageren mensen op je posts, en wordt je content geliket en gedeeld, dan neemt de zichtbaarheid van je account toe en zul je uiteindelijk steeds meer Instagram-volgers krijgen. Een andere reden waarom het hebben van veel volgers geen garanties biedt: Instagram-gebruikers zien niet automatisch alle posts van iedereen die ze volgen. Op hun tijdlijn verschijnen alleen de posts die door het Instagram-algoritme als relevant worden beschouwd. Heeft een volger geen interesse in het soort posts dat jij plaatst, dan zullen deze hem of haar op lange termijn ook niet meer bereiken.
In plaats van eenvoudigweg te streven naar meer volgers op Instagram, zou je je dus eigenlijk moeten richten op het genereren van volgers die je posts echt bekijken, erop reageren en ze wellicht zelfs delen met anderen. De volgende tips kunnen je hierbij helpen.
De content op je Instagram-pagina is van doorslaggevend belang bij het verwerven van meer Instagram-volgers. Vooral als je account een bepaald bedrijf of merk vertegenwoordigt, is het essentieel om een pagina te creëren die daarbij past. Neem hier de tijd voor en post, wanneer zich geen geschikt foto- of filmmoment voordoet, liever een keer wat minder. Omdat bij Instagram natuurlijk alles om beelden draait, is het bovendien belangrijk om de kwaliteit van je foto’s, afbeeldingen en video’s in het oog te houden. Wil je een professionele indruk achterlaten, dan is het aan te raden om je content in een zo hoog mogelijke resolutie te uploaden. Het gebruiken van een Instagram-filter is dan ook niet meer nodig.
Je account is als een uithangbord. Kies een passende gebruikersnaam en een krachtige profielfoto, zodat je de aandacht trekt en gebruikers meteen een beeld van je Instagram-pagina hebben. Gaat je voorkeur uit naar een bepaald thema, zoals eten, mode of reizen, dan is het nuttig om dit thema een centrale plek te geven; accounts die gespecialiseerd zijn in één onderwerp, hebben over het algemeen de meeste volgers. Hoe beter de posts die je plaatst aansluiten bij het concept dat je voor ogen hebt, hoe meer vertrouwen je wekt. Over het algemeen leidt zo’n aanpak er dan ook toe dat meer volgers je Instagram-posts zien, en dat ze deze eerder zullen aanbevelen.
Instagram-posts worden gesorteerd op basis van hashtags; met een hashtag geef je aan bij welke thema’s je post ingedeeld kan worden. Daarom is het heel belangrijk om hashtags te kiezen die goed bij je foto of video passen. Bekijk voor inspiratie op dit gebied andere Instagram-profielen met een soortgelijke thematiek. Vooral de pagina’s van gebruikers die al wat langer actief zijn, kunnen je een goede indruk geven van gangbare hashtags. Daarnaast zijn er speciale websites die je kunnen helpen bij het strategisch kiezen van je hashtags. Zo vind je op top-hashtags.com dagelijks geactualiseerde statistieken met betrekking tot populaire tags, waarmee je meer verkeer, en dus meer volgers, op Instagram kan aantrekken. Voorbeelden van hashtags die wereldwijd veel gebruikt worden, zijn:
Bedenk wel dat het gebruiken van populaire hashtags ook betekent dat je meer concurrentie hebt. Het is dan ook handig om voor een mix van veelgebruikte hashtags en zelf gecreëerde tags te kiezen. Hoewel je een post maximaal 30 keer kunt taggen, is het beter om voor een kleiner aantal te gaan; met vijf tot tien tags is je post doorgaans al goed ingedeeld. Om het overzicht te bewaren en niet bij elke post alle hashtags handmatig in te hoeven voeren, zijn er apps als TagsForLikes. Hiermee kun je ingevoerde tekst opslaan, zodat je deze later kunt kopiëren en bij een nieuwe post kunt plakken.
Net als op andere social media-platformen, is het op Instagram van groot belang om het contact met je volgers te onderhouden. Tegelijk is dit één van de gemakkelijkste manieren om meer Instagram-volgers te krijgen. Voeg een vraag of een call to action aan je foto of video toe, zodat je je volgers extra motiveert om een reactie achter te laten. Hoe origineler, hoe beter! Je creëert zo meteen een ideale gelegenheid voor het inzetten van een zelfbedachte hashtag.
Of je post nu gericht is op het bevorderen van interactie of niet, er is altijd een belangrijke factor waar je rekening mee moet houden: het tijdstip waarop je je post plaatst. Publiceer je je foto of video wanneer je doelgroep niet online is, dan is de kans dat deze gezien wordt aanzienlijk kleiner. Wanneer je een speciaal bedrijfsaccount hebt, kun je met behulp van de bijbehorende gebruikersstatistieken inschatten op welke momenten je je volgers het beste bereikt. Er zijn echter ook externe analyse-tools die je hierbij kunnen helpen, zoals Iconosquare. Deze tools stellen uitgebreide statistieken beschikbaar, die je inzage geven in het gedrag van je volgers en het succes van je posts. Hiermee bieden ze je praktische handvatten voor het optimaliseren van je strategie om op Instagram meer volgers te krijgen.
Andere manieren om in contact te blijven met andere Instagram-gebruikers zijn:
Hierboven hebben we op een rijtje gezet welke dingen je het beste kunt doen wanneer je meer volgers op Instagram wilt krijgen. Er zijn echter ook methodes die eerder averechts werken. Het eerder genoemde kopen van volgers is hier een goed voorbeeld van. Toch is dit volgens de regels van Instagram niet verboden. Met tools en scripts die automatisch posts voor je plaatsen ligt dit anders; deze zijn volgens de Instagram-gebruikersvoorwaarden niet toegestaan.
Veel gemaakte fouten op Instagram zijn onder meer het plaatsen van ondoordachte posts, het hanteren van verkeerde hashtag-strategieën en het simpelweg te vaak posten. Hoewel je een post achteraf altijd kunt verwijderen, is het belangrijk om van tevoren al na te gaan of de inhoud en de hashtags daadwerkelijk de gewenste boodschap uitdragen en niet dubbelzinnig of negatief kunnen worden opgevat; vooral met hashtags kun je gemakkelijk de fout in gaan. Gebruik bovendien geen hashtags die weliswaar populair zijn, maar niet relevant zijn voor jouw post. Ook het inzetten van automatisch gegenereerde hashtag-sets levert zelden succes op en resulteert niet in meer Instagram-volgers.
Onze tips voor het verwerven van meer Instagram-volgers zijn gericht op het tot stand brengen van een duurzaam effect. Raak niet in paniek wanneer het aantal volgers dat je hebt maar gestaag groeit; Instagrammers die volgens een serieus concept werken, krijgen zelden te maken met een explosieve toename. Dit laatste wordt door andere gebruikers ook eerder als negatief beschouwd.
Tot slot nog een samenvatting van onze adviezen met betrekking tot het krijgen van meer volgers op Instagram: