Snapchat-followers: Hoe vergroot ik het bereik van mijn kanaal?

Snapchat followers: Snappen populaire

Snappen is een populaire bezigheid onder jongeren

De Snapchat-app is een combinatie van een instant-messenger en een social media-platform en is daardoor een van de jongste concurrenten van Facebook, Instagram, Twitter en WhatsApp. In vergelijking met de andere platformen is de doelgroep van Snapchat nog jonger; deze bestaat voornamelijk uit tieners en jong volwassenen. Interessant voor bedrijven en zelfstandigen: Snapchat is niet alleen geschikt om met vrienden en bekenden te communiceren. Je kunt de app ook goed voor marketingdoeleinden gebruiken – vooral als je doelgroep relatief jong is. Voornamelijk in Engelstalige landen wordt Snapchat steeds vaker gebruikt als marketingkanaal, maar ook bij ons ontdekken steeds meer bedrijven en bloggers de marketingmogelijkheden van de app.

Om ervoor te zorgen dat je marketingcampagnes (of het nou om producten van een bedrijf of self-marketing gaat) op Snapchat ook daadwerkelijk effectief zijn, moet je account op z’n minst een bepaald aantal Snapchat followers hebben.

Hoe je meer Snapchat-volgers kan krijgen en welke voordelen dit biedt, wordt in dit artikel uitgelegd.


Meer mensen bereiken op Snapchat: tips en tricks

Snapchat is een sociaal netwerk waarin gebruikers met elkaar communiceren. Net zoals bij Instagram, Twitter, Facebook en andere alternatieven, geldt ook bij Snapchat: hoeveel mensen je bereikt is vooral afhankelijk van je followers – dus van het aantal personen met wie je in de app bevriend bent en die hierdoor je Snapchat-kanaal volgen.

Net zoals in bijna ieder ander sociaal netwerk worden de door jou geposte berichten op Snapchat vooral gezien door je volgers. Het sociale netwerk, dat je alleen via de app kunt gebruiken, is afhankelijk van gebruikers die met elkaar in contact komen. Volgers vormen daardoor de belangrijkste basis op Snapchat. Als je ervoor wilt zorgen dat je merk, producten of dienstverleningen via Snapchat bekend worden, is het ontzettend belangrijk dat je bereik groot genoeg is.


Snapchat followers: voordeel

Wat is het voordeel van meer volgers op Snapchat?

De rekensom is eenvoudig en logisch: hoe meer mensen je kanaal volgen, hoe meer aandacht je posts krijgen. En hoe meer volgers je account heeft, hoe groter de kans is dat je kanaal bij anderen wordt aanbevolen, waardoor het ook bij potentiële nieuwe volgers bekend wordt.

Als alles goed gaat, ontstaat er met een groot aantal volgers een versterkende ontwikkeling die net zoals het sneeuwbaleffect op gang komt. Via dit principe heeft een aantal bekende Snapchat-accounts zich kunnen vestigen. Een indrukwekkend voorbeeld hiervan is de Duitse informaticastudent Max Friedrich. Met zijn Snapchat-verhalen bereikte hij in de Snapchat-community veel gebruikers waardoor hij steeds bekender werd. Uiteindelijk was hij zo populair dat hij werd uitgenodigd bij de late-night-show van komiek en presentator Jan Böhmermann.

Ook populaire influencers gebruiken naast andere sociale netwerken een Snapchat-account voor self-marketing. Bekende Nederlandse Snapchatters zijn bijvoorbeeld de stylist Bastiaan van Schaik, die elk hip feestje in Amsterdam afstruint of BNN-presentator Tim Hofman, die vooral snapt over z’n vele reizen en grappige avonturen. Een aantal bedrijven kreeg tevens positieve reacties op hun Snapchat-berichten (zoals amusementenpark ‘Walibi’, dat je via Snapchat meeneemt voor een virtuele rit in hun achtbanen).

Wie het Snapchat-kanaal van een merk volgt, is over het algemeen vaak ook geïnteresseerd in de geüploade content. Snapchat-followers kunnen weliswaar ook berichtjes naar het kanaal van een merk sturen (doordat gebruikers direct feedback kunnen geven, krijg je een goed beeld van de wensen van de doelgroep), maar de aandacht ligt minder op een uitwisseling tussen gebruiker en merk. Het gaat veel meer om eenzijdige communicatie, waarbij het bedrijf de volgers voorziet van content. Daardoor verschilt deze vorm van communicatie van Snapchat-gesprekken tussen twee personen die elkaar ook privé kennen en via de app contact houden.

Het feit dat je veel followers op Snapchat hebt, is alleen handig voor marketingdoeleinden als je volgers de inhoud van je account ook daadwerkelijk interessant vinden en herhaaldelijk bekijken. Wanneer de gebruikers de content niet openen, maakt het aantal volgers niets meer uit. De inhoud van je kanaal wordt niet gezien en al je werk is dan voor niets. Als volgers geen interesse meer tonen in een kanaal wordt het daarnaast vroeg of laat uit de vriendenlijst verwijderd. Om ervoor te zorgen dat je volgers je kanaal graag volgen en het aantal niet daalt maar juist stijgt, moet de inhoud van je Snapchat-kanaal aansluiten bij de betreffende doelgroep.


Snapchat followers: communiceren

Hoe kan ik via mijn Snapchat-kanaal communiceren?

Een Snapchat-account biedt verschillende mogelijkheden om in contact te komen met volgers. Je kunt in de app met je Snapchat-followers communiceren door tekstberichtjes via de chat te sturen, te (video)bellen of te snappen (korte video's te uploaden). Op Snapchat wordt marketingcontent voornamelijk als snap, privébericht of Snapchat-verhaal gedeeld die je contacten kunnen bekijken.

Als je snaps via privéberichten stuurt, ontstaat het voordeel dat het bericht in het postvak van de volger als ‘nieuw’ is gemarkeerd totdat het wordt geopend. De snaps in een verhaal kunnen volgers niet direct zien. Deze verschijnen in de verhalen-tab van de app en worden na 24 uur automatisch verwijderd – ook als niet alle volgers de video hebben bekeken. Dat betekent dat een gebruiker je verhalen actief in de verhalen-tab moet openen om je videocontent te kunnen zien.

Het voordeel van dit format is dat je je Snapchat-verhalen niet alleen voor je volgers maar voor alle Snapchat-gebruikers toegankelijk kunt maken. Het wordt zeker aangeraden om van dit format gebruik te maken als je Snapchat-kanaal voor marketingdoeleinden is bedoeld.


Tips om meer volgers op Snapchat te krijgen

Het kan lastig zijn om je eigen kanaal te promoten, omdat de Snapchat-kanalen alleen via de app toegankelijk zijn. Daardoor verschilt Snapchat van andere sociale netwerken zoals Instagram, Facebook, Twitter en YouTube. Deze platformen kun je direct in je internetbrowser openen. Geïnteresseerde gebruikers hebben bij deze apps de mogelijkheid om het kanaal eerst te bekijken zonder bij het netwerk aangemeld te zijn en zonder een app te moeten downloaden. Je komt al op het kanaal door op een link te klikken.

Je zult je Snapchat-profiel daarentegen op een andere manier moeten promoten. Natuurlijk kun je gebruikers ook via links en QR-codes naar je account doorsturen, maar alleen gebruikers die de Snapchat-app hebben geïnstalleerd, kunnen je kanaal dan daadwerkelijk zien. Als iemand die Snapchat niet gebruikt de link probeert te volgen, moet deze persoon eerst de app installeren voordat hij toegang heeft tot jouw kanaal. Op Snapchat is er geen klassieke tijdlijn met eerdere posts van het kanaal. Dat betekent dat je ook niet vooraf een indruk van een account kunt krijgen om daarna te beslissen of je het kanaal wilt volgen. Pas als een gebruiker het account heeft toegevoegd, kan hij de nieuwe content zien.

Dat maakt marketing via een Snapchat-profiel lastiger dan via andere sociale media. Maar laat je niet afschrikken. Er zijn namelijk veel strategieën waarmee je nieuwe Snapchat-volgers krijgt. Er zijn methodes met verschillende doeleinden. De eerste methode zorgt ervoor dat je op korte termijn meer volgers op Snapchat krijgt en de tweede zorgt ervoor dat je Snapchat-contacten je langdurig blijven volgen.


Snapchat followers: korte termijn

Hoe krijg ik op de korte termijn meer Snapchat-followers?

Hoe krijg je snel meer volgers op Snapchat? Dit is vooral aan het begin de vraag als je net een nieuw Snapchat-profiel hebt aangemaakt. Nadat je je bij Snapchat hebt aangemeld, moet je eerst zelf actief worden om genoeg volgers te krijgen. Hieronder wordt uitgelegd hoe je dit het beste kunt bereiken.

  • Vrienden en bekenden toevoegen

    Verstuur eerst vriendschapsverzoeken naar mensen die je al kent of die je al op andere sociale netwerken volgt. Misschien weet je al wie er uit je persoonlijke of zakelijke netwerk op Snapchat actief is? Voeg deze personen dan toe. Als je dit niet zeker weet, maar er wel ervan uitgaat dat bepaalde personen een account hebben, kun je ze op Snapchat opzoeken.

    Dit is niet zo eenvoudig als bij andere sociale media. Je kunt bijvoorbeeld niet gewoon de voor- en achternaam van iemand ingeven zoals bij Facebook. In plaats daarvan heb je de volgende mogelijkheden om een profiel te vinden en een vriendschapsverzoek te sturen. Als je de precieze Snapchat-naam van een persoon kent, kun je deze in de zoekbalk van de app ingeven. Je kunt ook gebruikmaken van de snapcode van een kanaal (een individuele QR-code die automatisch voor een profiel wordt aangemaakt) of van een Snapchat-URL. Als je iemand wilt toevoegen die je al vanuit een ander netwerk kent, is het het eenvoudigste om hem te vragen de persoonlijke snapcode of -link door te sturen.

    Er zijn nog meer mogelijkheden om gebruikers van de app te vinden en hun een vriendschapsverzoek te sturen. Je kunt bijvoorbeeld de contacten op je smartphone gebruiken om Snapchat-gebruikers te vinden. Hiervoor moeten de gebruikers hun telefoonnummer bij Snapchat hebben aangegeven, maar omdat dit niet verplicht is, vind je op deze manier vaak slechts weinig gebruikers. Naast bovenstaande functie biedt de app ook de mogelijkheid om Snapchat-gebruikers in je omgeving te vinden. Deze functie is vooral tijdens evenementen handig. Op deze manier kun je je met andere gebruikers verbinden, meteen nadat je iemand hebt leren kennen.

  • Je Snapchat-kanaal op bestaande kanalen promoten

    Wie op Snapchat te vinden is, is meestal ook op andere sociale media actief. Daar kun je ook zeker reclame maken voor je Snapchat-account. Dit geldt tevens voor je eigen website en in e-mailnieuwsbrieven. Gebruik alle kanalen om je Snapchat-account bekender te maken. Maak het voor andere gebruikers zo eenvoudig mogelijk om contact met je op te nemen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je op de digitale kanalen niet alleen de naam van je Snapchat-kanaal noemt, maar dat je ook de Snapchatcode en/of je Snapchat-URL vermeldt. Hierdoor komen gebruikers direct op je account terecht.

    Het kan ook zinvol zijn om de eigen QR-code voor Snapchat als profielfoto te gebruiken bij je accounts op andere sociale media. De meeste bedrijven doen dit echter niet langdurig. Zij gebruiken vaak een andere profielfoto zodra het Snapchat-kanaal genoeg nieuwe volgers heeft.

    De snapcode kun je, in tegenstelling tot de Snapchat-URL, ook buiten het internet gebruiken ter promotie. Je kunt hem laten printen op visitekaartjes, flyers en posters – geïnteresseerden kunnen de code dan meteen op hun smartphone scannen. Om dit aantrekkelijker te maken, wordt aangeraden altijd een beschrijving van de inhoud van je Snapchat-kanaal te geven. Hoe uitgebreid deze beschrijving kan zijn, is ervan afhankelijk hoeveel ruimte je op je flyer, poster, etc. ter beschikking hebt. Op een visitekaartje of een productverpakking heb je maar weinig plaats. In berichten op social media, blogs en websites en op grotere reclameborden kun je veel meer informatie kwijt . Je moet je doelgroep een idee geven van hetgeen dat je Snapchat-kanaal te bieden heeft.

    Het is vooral raadzaam om een duidelijke uitleg over je Snapchat-account te geven als de inhoud sterk verschilt van je andere producten.

    Je kunt op je kanalen niet alleen maar informatie over en links naar je Snapchat-account posten, maar gebruikers ook de content van je kanaal laten zien. Je kunt de ‘herinneringen-functie’ in de instellingen van de app namelijk zo configureren, dat afbeeldingen en video's die je met Snapchat maakt in de galerij van je smartphone worden opgeslagen. Via deze functie is het mogelijk om je snaps ook op andere kanalen te uploaden en zo te laten zien welke content gebruikers op je Snapchat-account kunnen verwachten. Bovendien zijn er verschillende apps waarmee je je Snapchat-inhoud kunt exporteren. Op deze manier kan de doelgroep alvast een kijkje nemen op je Snapchat-kanaal, zonder bij de app te zijn aangemeld.

  • Influencers zoveel mogelijk bij je posts betrekken

    De volgers van influencers (bekende bloggers, YouTubers etc.) zijn over het algemeen voornamelijk geïnteresseerd in de thema's waarover de gevolgde influencer post, bijvoorbeeld entertainment, mode of sport. Ze vinden hem bovendien geloofwaardig en/of sympathiek, anders zouden ze zijn kanaal niet volgen.De volgers vertrouwen de influencer. Als je je producten en dienstverleningen met behulp van influencers promoot, heb je het over influencer-marketing.

    Door met een influencer samen te werken, kun je van zijn populariteit en status profiteren. Misschien ken je via eerdere promoties en/of via zakelijke contacten al iemand die op Snapchat een influencer is op een gebied dat bij jouw producten of diensten past (of ten minste een vergelijkbare doelgroep heeft). Als je niemand kent, heb je de mogelijkheid zelf op zoek te gaan naar passende influencers en ze te contacteren. Het is belangrijk dat je die influencer als tegenprestatie ook iets biedt. Leg duidelijk uit waarom het zinvol is om met jou samen te werken en probeer op gelijke voet met elkaar te staan. Influencers weten vaak precies wat ze waard zijn en willen als zakenpartner worden gezien en behandeld.

    Het idee achter influencer-marketing is dat bekende personen jouw kanaal, producten of dienstverleningen op hun kanaal aanbevelen. Een vergelijkbare, veelbelovende mogelijkheid is een samenwerking met micro-influencers. Zij zijn weliswaar niet zo enorm bekend, maar hebben wel een specifieke doelgroep waarvan de interesse bij een bepaald thema ligt.

    Als je Snapchat-content qua thema overeenkomt met de inhoud van een micro-influencer is de kans op succes groot, als het tenminste lukt met hem op Snapchat samen te werken. Het voordeel is dat de reclame voor je Snapchat-account precies door degenen wordt gezien die oprecht in het onderwerp geïnteresseerd zijn.

  • Mogelijke samenwerking met influencers

    Maar in hoeverre kun je met een influencer samenwerken? Normaal gesproken maakt een influencer reclame voor jouw Snapchat-account door je kanaal in een post te noemen. Het platform dat de influencer hiervoor gebruikt, hoeft niet per se Snapchat te zijn. Een influencer kan dus ook via YouTube of Facebook voor jouw Snapchat-kanaal reclame maken. Vanwege de gesloten vorm van Snapchat is het echter wel aan te raden om met iemand samen te werken die op dit sociale netwerk veel followers heeft met een vergelijkbare doelgroep. Deze manier om een ander account te promoten wordt ‘shout-out’ genoemd.

    Een andere methode is de zogenaamde ‘takeover’. In dit geval beheert de influencer je kanaal voor een bepaalde tijd (vaak een dag) en bepaalt welke inhoud wordt geüpload. Je kanaal moet echter al min of meer populair zijn, anders is een takeover van je kanaal door een influencer niet de moeite waard. Andersom moet je normaal gesproken ook al min of meer populair zijn voordat een influencer ermee akkoord gaat om jou toegang te geven tot zijn Snapchat-kanaal zodat jij via het influencer-kanaal reclame kunt maken voor jouw account. Een takeover is dus voornamelijk geschikt als je je al bestaande populariteit wilt vergroten. Daarbij maakt het niet uit of jij het kanaal van iemand anders overneemt, of jouw kanaal door een influencer wordt gebruikt.


Snapchat followers: lange termijn

Hoe word je op de lange termijn bekend op Snapchat?

De genoemde Snapchat-tips zijn nuttig als je ervoor wilt zorgen dat je kanaal op de korte termijn meer volgers krijgt. Maar je hebt niets aan een enorme hoeveelheid volgers als je ze niet met interessante content langdurig aan je account kunt binden. Als je je Snapchat-account succesvol wilt promoten, geldt net als in de andere takken van online marketing ‘content is king’.

Alleen als je content publiceert die bij je doelgroep aansluit, blijven je volgers geïnteresseerd en zullen ze je kanaal ook in de toekomst blijven volgen. Uiteindelijk is het bij Snapchat net zoals bij alle andere sociale netwerken (Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, etc.): Je moet de volgers van je account overtuigen, zodat je kanaal populair wordt.

Het regelmatig posten van content speelt tevens een belangrijke rol: Je kanaal moet steeds weer iets bieden dat de doelgroep aanspreekt en waaraan ze later positief kunnen terugdenken. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van de kwaliteit van je snaps. Welke vorm je kiest om content van goede kwaliteit te publiceren, is natuurlijk afhankelijk van het thema van je account en van je mogelijkheden. Het is van belang om er steeds op te letten dat je Snapchat-kanaal originele content biedt en dus van andere kanalen verschilt. Belangrijk is dus naast de regelmatig geposte inhoud ook unieke content te genereren waarin de volgers ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Op die manier is de kans klein dat gebruikers je niet langer willen volgen en je zult er zelfs meer volgers bij krijgen, omdat de kwaliteit van je kanaal opvalt en wordt gewaardeerd.

Andere Snapchat-gebruikers zullen niet alleen via mond-tot -mondreclame je kanaal weten te vinden, maar ook via de app zelf. Sinds een update van eind 2016 is het mogelijk om via de Snapchat-deelfunctie Snapchat-verhalen van andere gebruikers met de eigen vrienden te delen. Met deze functie kan je content ook gebruikers bereiken die je kanaal helemaal niet volgen. Als ontvangers de gedeelde snaps interessant vinden, zijn ze sneller geneigd om je kanaal toe te voegen.

Afgezien van hoe gebruikers op je kanaal terechtkomen – goede content heeft op lange termijn bijna altijd succes en verhoogt de populariteit van je kanaal. Het belangrijkste is dat naast de content ook de marketing van je Snapchat-account bij de doelgroep past en goed wordt omgezet.


Waarom is het geen goed idee om Snapchat-volgers te kopen?

Als het om sociale media gaat, hoor je steeds weer dat iemand volgers heeft gekocht. De reden is simpel: Als je profiel veel volgers heeft, betekent dit dat je kanaal populair is en dan wordt ervan uitgegaan dat de inhoud ook van goede kwaliteit is. Het wordt echter altijd afgeraden om volgers te kopen – niet alleen maar vanwege morele bezwaren, maar ook vanuit marketing oogpunt is het niet aan te raden.

Ten eerste hebben gebruikers het snel door als je followers koopt, omdat het onnatuurlijk is als een nieuw kanaal in korte tijd enorm groeit. Dat is schadelijk voor het aanzien van je account. Gekochte volgers zijn bovendien over het algemeen bijna niet actief en helpen ook niet om je content populairder te maken door bijvoorbeeld je inhoud te delen. Dat ligt natuurlijk voor de hand, omdat gekochte volgers niet echt geïnteresseerd zijn in de inhoud van je kanaal – in tegenstelling tot gebruikers die je account volgen omdat ze dat zelf willen.

Op Snapchat volgers kopen is nog minder zinvol dan bij andere sociale media, omdat het aantal volgers van een Snapchat-account niet wordt vermeld. Gebruikers kunnen dus niet aan de hand van het aantal volgers oordelen of een kanaal van goede kwaliteit is.

Tip!
Vooral als je veel volgers hebt, is het mogelijk dat followers zich vervelend gedragen, bijvoorbeeld
door ongepaste snaps of ontzettend veel berichten naar je account te sturen. In dit geval kun je
het betreffende kanaal blokkeren (de persoon kan dan geen berichten meer naar je sturen en
je verhalen niet meer bekijken) of verwijderen.

Snapchat followers: Samengevat

Samengevat: Om meer Snapchat-followers te krijgen, moet je je inzetten

Het zal je niet lukken een groot aantal volgers te krijgen als je geen moeite doet – in ieder geval niet als je geen ander populair kanaal hebt dat je als ondersteuning kunt gebruiken. Maar zelfs als je bedrijf in de branche of bij de doelgroep al bekend is, kan het voorkomen dat je met je Snapchat-account alsnog bij nul moet beginnen. Dit komt voornamelijk door het gesloten systeem – Snapchat is alleen via een app bereikbaar en je kanaal kan niet door iedereen worden bekeken, zoals bij Instagram en Facebook . De gebruikers moeten eerst te weten komen dat je account bestaat en het dan ook toevoegen om er een indruk van te kunnen krijgen.

Er zijn echter wel verschillende strategieën om in korte tijd meer volgers op Snapchat te krijgen: Probeer verbindingen aan te gaan met alle mensen die je kent en die op Snapchat een account hebben. Naast je persoonlijke contacten spelen ook je volgers op andere social media en de abonnees van je nieuwsbrief een rol – zoek dus zeker op of zij op Snapchat actief zijn. Je Snapchat-kanaal uitgebreid promoten is van groot belang. Vaak kun je er in samenwerking met influencers voor zorgen dat je meer mensen bereikt.

Of zij er dan voor kiezen om ook jouw kanaal langdurig te volgen, hangt voornamelijk van de content van je kanaal af. De inhoud moet bij de doelgroep passen en van hoge kwaliteit zijn, zodat je je followers overtuigt. Als je een eigen website hebt, kan het dan bijvoorbeeld handig zijn om de huisstijl in je styleguide aan te houden voor je Snapchat content. Het is ook belangrijk om regelmatig iets op je kanaal te posten. Bovendien moet je eraan denken dat Snapchat voornamelijk door jonge mensen wordt gebruikt. Dit betekent dat content voor tieners en jongvolwassenen tot een jaar of 30 het meest succesvol is.

  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany