Instagram en Pinterest:
vergelijking van twee fotonetwerken

visuele marketing met Instagram en Pinterest

Effectieve visuele marketing met Instagram en Pinterest

Sinds hun release in 2010 hebben de sociale fotonetwerken Pinterest en Instagram de Amerikaanse markt razendsnel veroverd. Ook in Nederland zien de diensten een sterke gebruikersgroei, wat ze ook steeds interessanter maakt voor marketingdoeleinden. Bedrijven kunnen hun merk of product presenteren met indrukwekkende foto’s en gebruikmaken van invloedrijke contacten. Dit maakt de platforms in de online marketing een aantrekkelijk alternatief voor social media-kanalen als Facebook en Twitter.


De overeenkomsten tussen Pinterest en Instagram

In principe werken beide webservices volgens een gelijk concept: geregistreerde gebruikers kunnen foto’s uploaden, bekijken, becommentariëren en delen. Net als bij andere platforms krijgen je posts door deze interacties een grote reikwijdte. Hoe meer contacten je hebt, des te vaker je bijdrage wordt gezien en verspreid.

Zowel Pinterest als Instagram hebben een groot aantal influencers: gebruikers met een grote aanwezigheid op het netwerk en een publiek dat naar hen luistert. Dat kunnen sporters, kunstenaars, maar ook journalisten of bloggers zijn die met hun uitlatingen en meningen een sterke invloed hebben op andere gebruikers. Als deze influencers over jou berichten of jouw foto's delen, vergroot dit de reputatie en bekendheid van jouw producten of diensten enorm.


Pinterest vs. Instagram: de grootste verschillen

Hoewel de twee fotonetwerken op het eerste gezicht erg op elkaar lijken, zijn er toch wezenlijke verschillen tussen Instagram en Pinterest. Ten eerste het aantal geregistreerde gebruikers: Instagram heeft wereldwijd 400 miljoen gebruikers, wat ongeveer vier keer zo veel is als Pinterest. Maar om daarom zomaar aan te nemen dat Instagram een effectiever platform is voor marketingdoeleinden zou onjuist zijn. Veel belangrijker voor de keuze tussen de twee platforms is de marketingstrategie die je voor ogen hebt. In de volgende tabel staan de verschillen tussen Pinterest en Instagram:

Instagram Pinterest
Aantal gebruikers (wereldwijd) 400 mln. 100 mln.
Volgorde van foto’s chronologisch thematisch
Soort foto’s privé, professioneel, snapshots professioneel, productfoto’s van hoge kwaliteit
Soort contacten meer persoonlijke contacten meer onbekende contacten
Posts verlinken alleen als shortlinks
Embedden in andere social media makkelijk; code bij elke foto lastig; code moet via de URL worden gegenereerd met een widget builder
Fotofilter
Video-upload
Upload via app
Upload via browser

Instagram vergroot de naamsbekendheid

Uit de tabel blijkt duidelijk wat de sterke kanten van Instagram zijn: als lid van dit fotonetwerk ben je verbonden met een enorm aantal zeer uiteenlopende mensen en doelgroepen. In Nederland alleen al maken meer dan 3,2 miljoen mensen maandelijks gebruik van Instagram, waarvan minstens 1,5 miljoen dagelijks.

Op Instagram kun je ook je eigen korte video’s uploaden, je foto’s bewerken met verschillende filters en onderweg nieuwe foto’s publiceren. De chronologische lay-out van de foto’s is weliswaar niet geschikt voor elk doel, maar heeft wel een positief effect op je positie in de zoekresultaten van de dienst, mits je hashtags gebruikt – die krijgen gebruikers ook chronologisch te zien. Omdat Facebook Instagram heeft gekocht, kunnen beide platforms eenvoudig worden gekoppeld en ook in andere social media kun je je Instagram-posts eenvoudig embedden.

In vergelijking met Pinterest is Instagram veel meer gericht op sociale interactie. Op Instagram staan veel meer snapshots en zijn de contacten veel persoonlijker, terwijl directe advertenties veel minder voorkomen en ook minder worden gewaardeerd. Als je geen gebruikmaakt van de dure Instagram-advertenties genereer je met de service geen of nauwelijks direct traffic (via shortlinks) voor je website. Een voordeel van Instagram voor bedrijven is wel de presentatie van een merk. Met behulp van sterke influencers en een steeds groeiend aantal contacten kun je de aandacht trekken voor je bedrijf en vergroot je de naamsbekendheid.


Pinterest leidt klanten naar je webshop

Hoewel Pinterest niet zulke hoge gebruikersaantallen heeft als Instagram is de online fotoservice toch een waardevol platform. Op zogenaamde borden, waarvan je er zoveel kunt maken als je wilt, kun je je eigen ‘pins’ bewaren en zo je foto’s thematisch groeperen en aan andere gebruikers laten zien. Hierbij is het wel zaak om de doelgroep in de gaten te houden: in tegenstelling tot Instagram zijn contacten op Pinterest vooral afkomstig van buiten je persoonlijke netwerk. Er is ook een groot verschil tussen beide platforms wat betreft de kwaliteit van de foto’s: hoewel er privéfoto’s op kunnen worden geplaatst, ligt de nadruk bij Pinterest wel op professionele en kwalitatief hoogwaardige foto’s. Dat blijkt onder andere uit het feit dat er geen fotobewerkingstools beschikbaar zijn, ze moeten dus eventueel al bewerkt zijn voor ze worden geüpload. Het uploaden van foto’s kan via de app en direct via de browser van een desktopcomputer.

Het uploaden van video’s is niet mogelijk; wel kun je links naar externe video’s in je post plaatsen. Zo kun je niet alleen nuttige of leuke YouTube-video’s, maar ook je website of webshop als link plaatsen – en dus zo met je posts direct traffic genereren. Helaas is het met Pinterest, in tegenstelling tot Instagram, minder eenvoudig om je posts te embedden in andere sociale netwerken of je website. Om een link te gebruiken moet je met behulp van de widget builder uit de URL van je post de embed code genereren. Op Pinterest kun je betaald adverteren met zogenaamde ‘promoted pins’ die andere gebruikers doelgericht te zien krijgen, dit is echter zeer kostbaar.


Waarom niet Pinterest én Instagram?

Zoals blijkt uit het overzicht van beide fotonetwerken hoef je niet per se te kiezen tussen Instagram vs. Pinterest. Door de verschillende marketingvoordelen is een combinatie van beide services zeker het overwegen waard; hierdoor verdubbelt echter wel de hoeveelheid werk en tijd die je eraan zult moeten besteden.

Er zijn ook scenario’s denkbaar waarbij het gebruik van Instagram of Pinterest niet zinvol is. Het gebruik van Pinterest is bijvoorbeeld zinloos als je niet beschikt over foto’s van hoge kwaliteit, omdat de concurrentie op dit platform dan te groot is. Aan de andere kant is het succes van het gebruik van Instagram zeer sterk afhankelijk van het genereren van invloedrijke en blijvende contacten. Tenslotte moet gezegd worden dat het gebruik van Pinterest of Instagram voor je bedrijf natuurlijk alleen aan te bevelen is als je product of dienst ook goed kan worden gepresenteerd met foto’s.

  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany