Google Analytics:

Hosting aanbiedingen bekijken
wat is er bijzonder aan google analytics

Wat is er bijzonder aan Google Analytics?

Een succesvolle website beheren, vereist heel wat werk. Eerst moet je een uitgebreid concept creëren en dit visueel aantrekkelijk omzetten. Vervolgens moet je een geschikte hostingomgeving vinden. Wanneer die basis is gelegd, moet je hoogwaardige en unieke content uitwerken, zowel op je website als op eventuele gelinkte social media kanalen. Ten slotte moeten marketingcampagnes en goede zoekmachinerankings, bijvoorbeeld met gebruik van microdata, ervoor zorgen dat bezoekers de website ook kunnen vinden. Het is belangrijk om de effectiviteit van afzonderlijke maatregelen, zoals SEO, advertenties of links te meten. Daarvoor zijn er webanalysetools die gegevens verzamelen over het gedrag van internetgebruikers. Google Analytics is de bekendste en meest gebruikte tool.


wat is google analytics

Wat is Google Analytics precies?

Google Analytics is een webanalysetool die oorspronkelijk als ‘Urchin Tracking Monitor’ is ontwikkeld door de Urchin Software Corporation en in 2005 door Google werd overgenomen. Google Analytics maakt gebruik van verschillende cookies die diverse informatie opslaan over het gedrag van websitebezoekers. Door deze data te analyseren, hebben websiteoperators precieze statistieken tot hun beschikking, waarmee de volgende vragen kunnen worden beantwoord:

  • Hoeveel bezoekers kreeg de website of een specifieke pagina in een bepaalde periode?
  • Hoe lang zijn de bezoekers op de website of een specifieke pagina geweest?
  • Zijn de bezoekers op de site terechtgekomen via de zoekresultaten van Google of een andere zoekmachine, of via een andere website?
  • Komen de bezoekers uit de eigen regio, of uit andere delen van het land of het buitenland?
  • Hoeveel gebruikers hebben een conversie (koop, download, aanmelding, registratie, klikken op advertentie etc.) uitgevoerd?
  • Waar hebben bezoekers de website weer verlaten?

Zo legt de analysetool uitgebreide gebruikersprofielen aan van de websitebezoekers. Google Analytics is controversieel op het gebied van privacy, omdat Google zich het recht voorbehoudt om alle verzamelde data op de eigen server in de VS op te slaan. Ook kan Google de gebruikersprofielen zelfs herleiden naar bepaalde personen, wanneer zij gebruikmaken van een Google-dienst met registratieplicht. Meer over dit onderwerp kun je lezen in ons artikel over alternatieven voor Google Analytics.

FEIT!
Het strategische gebruik van Google Analytics kan je helpen om je website te optimaliseren
en zo je Google-ranking te verbeteren

hoe gebruik je google analytics

Hoe kan Google Analytics worden gebruikt door websitebeheerders?

De verzamelde bezoekersgegevens bieden je als beheerder van een website een uitgelezen mogelijkheid om de effectiviteit en kwaliteit van je content te onderzoeken. Je krijgt tevens feedback over de functionaliteit van je reclamecampagnes. Wanneer je bijvoorbeeld je Google AdWords-account koppelt aan Google Analytics, kun je makkelijk zien welke keywords het gewenste resultaat opleveren en waar je je campagne nog moet aanpassen of optimaliseren. Door te analyseren hoe lang gebruikers een pagina hebben bezocht en wanneer ze die weer hebben verlaten, kun je nagaan welke pagina’s beter of juist minder goed aanslaan. In combinatie met informatie over de manier waarop gebruikers op iedere individuele pagina terecht zijn gekomen, krijg je een nauwkeurig beeld van welke links goed werken en welke content sterk is of moet worden verbeterd.

De data die de tracking van Google Analytics oplevert over de geografische herkomst van je bezoekers zouden ten slotte je marketingdoelen moeten weerspiegelen. Voor een bedrijf dat een regionaal afzetgebied heeft, is het bijvoorbeeld inefficiënt als het merendeel van de websitebezoekers heel verspreid en honderden kilometers ver weg woont. Wanneer deze statistieken horen bij een webshop die een groot afzetgebied heeft, dan weet je als beheerder dat je goed bezig bent.


google analytics instellen voor je website

Google Analytics instellen voor je website

Om gebruik te maken van Google Analytics voor je website, webshop, app of social media-kanaal kun je op https://www.google.nl/intl/nl/analytics/ een account aanmaken of je bestaande AdWords-account koppelen aan de dienst. De trackingtool is te vinden onder het tabblad ‘Tools en analyses’. Voor beide methodes heb je eerst een Google-account nodig.

In het Google Analytics-menu kun je bepaalde properties – een website, app, shop etc. - vastleggen en bepalen welke gebruikers toegang mogen hebben tot de gegevens. Als je informatie wilt krijgen over een bepaald soort conversie, leg je bovendien een doel vast. Je kunt kiezen uit vijf soorten doelen:

  • Bestemming: een specifieke URL wordt geladen
  • Duur: sessies die een specifieke tijd overschreden hebben
  • Pagina’s/schermen per sessie: een specifiek aantal pagina’s of schermen wordt bekeken
  • Gebeurtenis: een bepaalde ‘gebeurtenis’, bijvoorbeeld het weergeven van een video of een klik op een advertentie, treedt in werking
  • Slimme doelen: bezoeken die door Google Analytics als beste beoordeeldwerden, worden als graadmeter voor een conversie gebruikt

Wanneer je de tool volgens je voorkeuren hebt ingesteld, kun je de Google Analytics tracking code in in je webproject verwerken. Daarvoor kun je gebruikmaken van de Google Tag Manager, wat vooral handig is als je ook andere tags aan je website wilt toevoegen. Als je alleen de Google Analytics tracking code gebruikt, kun je die ook handmatig in je HTML-code insluiten. Voor contentmanagementsystemen zoals WordPress of Drupal bestaan ook handige modules die de code integreren volgens de systeemvereisten.

Wanneer je een app wilt tracken, heb je Google Analytics SDK voor Android of iOS nodig. Die kun je in je account op dezelfde plaats vinden waar ook de Google Analytics tracking code staat. Je kunt ook de Google Tag Manager for Mobile SDK downloaden voor Android of iOS.


  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany