Artikel weiterleiten
Artikel editieren
Afdrukweergave
FAQ #1492

Ik heb een e-mailfilter geconfigureerd, maar het werkt niet?

Het kan voorkomen dat een ingesteld filter voor e-mail niet naar verwachting werkt. Hiervoor kunnen verschillende oorzaken bestaan, in dit artikel vind je een paar tips die je kunnen helpen het probleem op te lossen.
 
Sommige filtercombinaties kunnen tegenstrijdig werken
Het is mogelijk dat het ene filter berichten van een bepaalde afzender als spam classificeert, terwijl via een ander filter juist andere handelingen voor berichten van dezelfde afzender ingesteld zijn. Dit kan ongewenste gevolgen hebben. Controleer je filters en kijk of er een dergelijke tegenstrijdigheid bestaat.
 
Te globale instelling van "afzender bevat niet"
Bij verkeerd gebruik van de voorwaarde "afzender bevat niet" kan het voorkomen dat je per ongeluk teveel mails filtert.
Voorbeeld: je hebt bij de voorwaarde "afzender bevat niet" het mailadres mail@domein.nl ingesteld, en als actie ingesteld dat deze berichten verwijderd worden. Dit zou inhouden dat alle e-mails die niet afkomstig zijn van mail@domein.nl verwijderd worden.
 
Test doorstuurfilters met een ander adres
Als je een doorstuurfilter hebt ingesteld, bijvoorbeeld om alle binnenkomende e-mail door te sturen naar je gmail-adres, dan is het een goed idee om de werking van het filter te testen met een ander e-mailadres dan het doeladres van het doorstuurfilter. Het kan namelijk zo zijn dat als je vanuit je gmail een bericht stuurt dat doorgestuurd moet worden naar hetzelfde gmail adres, deze mail niet in de inbox terecht komt (maar wel bijvoorbeeld in je verstuurde mail te vinden is). Het lijkt dan alsof het doorstuurfilter niet werkt, terwijl het wel naar verwachting werkt als een ander e-mailadres de testmail verstuurd zou hebben.
 
×