Online marketing voor creatieven

De creatieve wereld is een wereld van goede ideeën, of we het nu hebben over de ideeën van fotografen, designers of muzikanten. Voor creatieven wordt het steeds belangrijker om deze ideeën naar de buitenwereld te communiceren. In dit boek dragen we online marketing aan als suggestie. Online Marketing kan namelijk worden ingezet voor drie belangrijke doelen in de kunst: personal branding (identiteitsontwikkeling), digital storytelling, en het is een manier om het zakelijke netwerk uit te breiden. Het e-book gaat ten eerste in op hoe je snel een mooie en makkelijk te vinden website maakt. Vervolgens wordt uitgelegd hoe je met creatieve content en content marketing het verhaal achter kunst kan vertellen in de vorm van digital storytelling, want de making off van kunst is de perfecte teaser van het werk. Verder wordt ingegaan op het ontwikkelen van een online identiteit waardoor meer mensen je kennen door zogeheten personal branding. Het inzetten van social media wordt ook steeds belangrijker in Nederland. En daarom worden de social mediastrategie en de verschillende social mediakanalen beschreven. Kortom, in dit boek wordt uitgelegd hoe je nog succesvoller als kunstenaar wordt op internet. Immers, dit is dé perfecte plek voor creatieve ideeën! Het zou zonde zijn om deze kans te missen.

Online Marketing voor creatieven - personal branding, digital storytelling en social media voor kunstenaars

  • Personal branding voor creatieven
  • Specifieke online marketinginstrumenten voor de kunsten
  • Personal branding en de financiering door derden
  • Het inzetten van de juiste social mediakanalen
  • Belangrijke tips voor succesvolle online marketing
  • Waardevolle tips voor een succesvolle Online Marketing

Personal branding voor creatieven

Er zijn veel kanalen voor het ontwikkelen van een artistieke identiteit. Maar welke zijn de juiste? Het ontwikkelen van een artistieke identiteit wordt ook wel personal branding genoemd. Als je de juiste middelen en kanalen gebruikt, dan kan jouw bereik en netwerk heel snel groeien waardoor je veel bekender wordt.

Specifieke online marketinginstrumenten voor de kunsten

In het gedeelte over online marketing worden de verschillende online marketinginstrumenten besproken. Wat is digital storytelling en hoe doe je aan digital storytelling met content marketing? Op dit soort vragen geeft dit hoofdstuk antwoord. Ook de vraag hoe je sneller op Google wordt gevonden wordt ook besproken aan de hand van search engine optimization (SEO) en search engine advertising (SEA). Met het optimaliseren van een mooie site kan je namelijk heel veel bereiken.

Personal branding en de financiering door derden

Er wordt in het e-book aandacht besteed aan de verschillende mogelijkheden om extra financiering te krijgen van derden. De focus ligt in dit gedeelte op het sluiten van goede en vruchtbare samenwerkingsverbanden met investeerders om extra vermogen op te bouwen. Daarnaast wordt uitgelegd hoe je kan samenwerken met andere kunstenaars voor wederzijdse associaties. Tenslotte worden veel tips gegeven hoe je kunst kan verkopen via andere platformen.

Het inzetten van de juiste social mediakanalen

In het social media gedeelte ligt de focus op het strategisch inzetten van social mediakanalen om doelen te bereiken. De wereld van hashtags, @mentions en posts wordt toegankelijk gemaakt met voor het medium specifieke voorbeelden. Zo komt bijvoorbeeld komt het delen van kunst via Instagram aan bod en wordt het gebruik van Linkedin besproken. Aan het eind van dit e-book komt iedere lezer erachter dat creatieven eigenlijk dé digital natives van morgen met heel veel social mediatalent zijn.

Belangrijke tips voor succesvolle online marketing

Het laatste hoofdstuk gaat over het doelbewust inzetten van online marketing en het meten van succes. Er wordt dieper ingegaan op het strategisch testen van verschillende marketinginstrumenten en formats om precies te weten wat voor effect ze hebben. Online marketing is een creatief maar ook heel goed meetbaar proces. En daarom is het efficiënte promotie.