Voorjaarsschoonmaak in WordPress: oude blogberichten verwijderen of bijwerken

Voorjaarsschoonmaak in WordPress: oude blogberichten verwijderen of bijwerken

Met een goed onderhouden blog blijf je aantrekkelijk voor lezers. Bovendien krijgt actuele content een hogere ranking in Google. In deze workshop lees je hoe je stap voor stap, en zonder risico, oude berichten kunt verwijderen, bijwerken of samenvatten.

Als je regelmatig blogt, heb je natuurlijk na verloop van tijd een aanzienlijke hoeveelheid artikelen gepubliceerd. Maar niet elke post blijft up-to-date. Vaak lezen bezoekers zulke oude berichten ook nauwelijks meer. Hoog tijd dus om de oude berichten op te ruimen: door ze te verwijderen, te combineren of bij te werken.

Een goede voorjaarsschoonmaak van je blog is altijd de moeite waard, want veel lezers vinden je blog via een Google-zoekopdracht. Als iemand dan op een verouderd artikel stuit, is de kans klein dat deze lezer later nog eens terugkeert.

Soms krijg je zelf ook ideeën voor nieuwe onderwerpen zodra je je oude berichten leest. Of je ontdekt meerdere oudere teksten die je kunt combineren tot één nieuw artikel of kunt updaten. Op deze manier creëer je met relatief weinig moeite nieuwe blogartikelen.

Positief effect op je ranking in zoekmachines

Updates hebben ook invloed op je Google-ranking. Enerzijds merkt Google het namelijk als gebruikers op een zoekresultaat klikken en kort daarna terugkeren naar de zoekmachine. Daaruit concludeert de zoekmachine dat de bezoeker niets geschikts op je site heeft gevonden. Anderzijds ziet Google het ook als berichten worden bijgewerkt. Daaruit leidt het af dat je blog goed wordt onderhouden: een positief signaal.

Het verwijderen van oude berichten kan nóg een SEO-effect hebben: Google indexeert geen oude, nutteloze posts, maar richt zich op je actuele, waardevollere posts.

Wanneer moet je oude berichten verwijderen?

Oude artikelen zijn verouderd als ze geen nut meer hebben. Dit geldt bijvoorbeeld voor nieuws waarvan de inhoud nu niet meer relevant is. Ook is het natuurlijk zinloos om een artikel aan te houden dat iets beschrijft wat niet meer bestaat. Bijvoorbeeld een recensie van een inmiddels gesloten restaurant, een samenvatting van een boek waarvan intussen een nieuwe editie is gepubliceerd of de aankondiging van een oud evenement.

Maar voordat je een of meer berichten verwijdert, moet je controleren of de tekst nog steeds lezers heeft. Anders verlies je immers traffic. Als een bericht op Google zo hoog staat dat veel bezoekers het nog altijd aanklikken, moet je het bericht juist bijwerken, niet verwijderen. Daar komen we dadelijk nog op terug.

Met een analysetool kun je zien hoeveel hits en traffic een bericht nog genereert. Bijvoorbeeld met Google Analytics. Daar zoek je naar de bijbehorende post en zie je hoe vaak die bijvoorbeeld de afgelopen drie maanden is bezocht. Deze informatie vind je in Google Analytics onder Gedrag – Websitecontent – Alle pagina’s. Voer het laatste deel van de URL van het desbetreffende artikel in en selecteer rechtsboven de tijdsperiode. Analytics toont je vervolgens meteen hoe vaak het artikel is bekeken.

Nog handiger is de WordPress-plug-in ‘Google Analytics Dashboard By Analytify’. Hiermee kun je tijdens het bewerken van een artikel onder het tekstvak de huidige traffic-statistieken van Google Analytics zien.

Bijzonder handig: de plug-in Analytify toont je cijfers onder elke post.

Wanneer is een update de moeite waard?

Vaak is een artikel niet volledig verouderd of nutteloos geworden. Dan kan het de moeite waard zijn om de tekst te herzien, verouderde passages te verwijderen of bij te werken, of de foto’s te vervangen. Dit draagt allemaal bij aan de populariteit van een artikel.

Stel, bij het analyseren van het aantal hits op je blogberichten zie je dat een nog steeds relevante post al weken weinig tot geen bezoekers meer krijgt. Dan kun je eens nadenken over het updaten of herzien ervan. Want als de tekst niet meer wordt gelezen, is het alleen maar ballast – zowel in WordPress als in de Google-index. Controleer daarom of dergelijke artikelen interessanter, uitgebreid of aangescherpt kunnen worden, zodat ze weer lezers trekken.

Het voordeel van het updaten van oude posts is duidelijk: je hebt vaak met relatief weinig moeite een nieuwe, actuele post voor je lezers. Bovendien heb je geen gedoe met omleidingen, want de post blijft toegankelijk via dezelfde URL.

Tip: voeg een nieuwe datum toe aan je bericht

Heb je een bericht aanzienlijk gewijzigd of bijgewerkt? Geef het dan een actuele datum.

Heb je een artikel aangepast? Werk dan ook de datum van publicatie bij, passend bij de nieuwste versie. Daardoor verschijnt het artikel weer boven in je blog. Ook krijgt Google hierdoor het signaal: ‘hier is iets nieuws’.

Vergeet niet om je lezers te informeren over de update. Anders kan verwarring ontstaan, bijvoorbeeld als er al commentaren zijn met een oudere datum.

Alternatief: combineer meerdere berichten

Kun je een bericht niet zo eenvoudig bijwerken? Dan is het misschien mogelijk om verschillende oudere berichten over vergelijkbare onderwerpen samen te voegen tot één nieuwe post. Als je bijvoorbeeld in de loop der tijd diverse nieuwsberichten over hetzelfde onderwerp hebt geschreven, kun je hiervan een chronologie maken. Als alternatief kun je verschillende identieke aankondigingen van evenementen combineren tot een tekst die toont dat het een traditie is geworden.

Is een onderwerp in de loop van de tijd geëvolueerd? Dan kun je jouw eigen gedachten en eerdere opinies thematiseren in een nieuwe tekst en er de ontwikkeling in beschrijven. Of citeer delen van de teksten van oude posts, je hoeft immers niet alles te herschrijven.

Zulke samenvoegingen zijn vooral de moeite waard als je merkt dat oude posts nog steeds regelmatig bezoekers hebben. Als je zo’n bericht gewoon verwijdert, gaat deze traffic verloren en dat is zonde.

Bezoekers behouden via forwards

Een handige truc is om de URL’s van oude berichten door te sturen naar nieuwe. Een bezoeker die één van de oude berichten bezoekt, komt dan automatisch bij de nieuwe berichten terecht. Er gaat daardoor geen bezoeker verloren en je profiteert deels van de Google-ranking van het oude bericht.

Maar let er daarbij wel op dat oude en nieuwe posts nauw met elkaar verweven moeten zijn. Want je lezers en Google vinden het onprettig als ze bijvoorbeeld een bijdrage over het milieu zoeken en terechtkomen op een pagina met recepten.

Heb je sowieso al een actueel artikel over een nagenoeg identiek onderwerp geschreven? Dan kun je natuurlijk zonder verdere moeite zo’n forward van het oude naar het nieuwe artikel instellen. Als je bijvoorbeeld geblogd hebt over de tariefverhoging van het openbaar vervoer in 2016 en hetzelfde onderwerp in 2017 weer besprak, dan kun je het artikel van 2016 verwijderen en het adres omleiden naar het nieuwere item.

Zoekwoorden:

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.