DKIM bij STRATO voor een eigen mailserver configureren

DKIM bij STRATO voor een eigen mailserver configureren

Hoe kun je zelf DKIM-records configureren? Die vraag hebben we van diverse klanten gekregen. Je hebt deze functie bijvoorbeeld nodig om sommige nieuwsbriefprogramma’s te kunnen gebruiken. En omdat STRATO webhosting heeft #faireenvoudigd, hebben we ook een eenvoudig antwoord op deze vraag. Je vindt de DKIM-instellingen in de klantenlogin.

DKIM betekent DomainKeys Identified Mail, en is een methode om e-mails te authenticeren. Het biedt ook een beveiliging tegen spam en phishing-mails. Het werkt als volgt: de uitgaande mailserver ondertekent de e-mail. Vervolgens kan de ontvangende mailserver de e-mail verifiëren met behulp van de openbare sleutel in het DNS van het afzenderdomein.

STRATO klanten gebruiken standaard de e-mailserver smtp.strato.com. Wij laten deze server al jaren de uitgaande mails ondertekenen. Maar sommige nieuwsbriefprogramma’s van externe aanbieders (denk aan e-mailproviders als MailChimp) hebben een afwijkend DKIM-record nodig.

DKIM-instellingen in de klantenlogin

Wil je de DKIM-instellingen configureren? Dit kan via de klantenlogin. Ga naar Domeinen → Domeinbeheer en vervolgens naar het domein waarvoor je DKIM wilt instellen. Kies configureren en vervolgens DNS-instellingen. Daar zie je TXT-records inclusief SPF en DKIM-instellingen. De exacte gegevens voor Voorvoegsel en Waarde kun je bij je e-mailprovider opvragen.

Lees ook ons FAQ-artikel voor meer informatie.

Naar de STRATO klantenlogin gaan.

Zoekwoorden: , , , ,

Delen

  1. Kim Blok zei op

    Ik kan geen mails meer versturen naar gmail accounts. Kunnen jullie mij helpen? :

    Last reason: 550 5.0.0
    Explanation: host gmail-smtp-in.l.google.com [66.102.1.26:25] said: 5.7.26 This mail
    has been blocked because the sender is unauthenticated.
    5.7.26 Gmail requires all senders to authenticate with
    either SPF or DKIM. 5.7.26 5.7.26 Authentication
    results: 5.7.26 DKIM = did not pass 5.7.26 SPF
    [flowingsocials.nl] with ip: [81.169.146.217] = did not
    pass 5.7.26 5.7.26 For instructions on setting up
    authentication, go to 5.7.26
    https://support.google.com/mail/answer/81126#authenticat
    ion f21-20020a7bcd15000000b00411b029b26asi3979499wmj.95
    – gsmtp

    Transcript of session:
    … while talking to gmail-smtp-in.l.google.com [66.102.1.26:25]:
    >>> DATA (EOM)
    <<< 550 5.7.26 This mail has been blocked because the sender is
    unauthenticated. 5.7.26 Gmail requires all senders to
    authenticate with either SPF or DKIM. 5.7.26 5.7.26
    Authentication results: 5.7.26 DKIM = did not pass 5.7.26 SPF
    [flowingsocials.nl] with ip: [81.169.146.217] = did not pass
    5.7.26 5.7.26 For instructions on setting up authentication,
    go to 5.7.26
    https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication
    f21-20020a7bcd15000000b00411b029b26asi3979499wmj.95 – gsmtp

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Hi Kim,

      Het lijkt erop dat je externe nameservers van Wix hebt ingesteld op je domeinnaam bij STRATO. Hierdoor kan je mailverkeer hinder ondervinden, omdat deze via de nameservers van Wix wordt afgewikkeld. Mocht je jouw e-mailverkeer via STRATO laten lopen en je website via Wix, dan kan het domein gekoppeld worden aan Wix zonder dat dit effect heeft op je e-mail dienst. Dit gaat bij WIX middels de zogenaamde pointing methode. De pointing gegevens vind je terug op de volgende pagina als je op Wix bent ingelogd:
      https://www.wix.com/support/html5/article/domain-pointing-records

      Dit is echter een tamelijk ingewikkelde configuratie. Meer aanwijzingen vind je in de reactie van 04. juli 2023 onder dit artikel. Laat het graag weten, indien we je verder kunnen ondersteunen.

      Hartelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden
  2. Ed van Waardhuizen zei op

    Ik heb een webshop gemaakt, en kan bijna starten..
    Maar ik loop tegen het volgende aan, en heb geen idee hoe dit op te lossen..
    Als ik me aanmeld als een klant, registreren, krijg ik als klant geem mail, en krijg ik als eigenaar van de webshop het volgende return mailtje…

    Plz help, wil graag online 😉

    Returned Mail: Welkom bij #Wrestlersbaits.nl
    Inbox

    Strato Mail
    Bijlagen
    15:04 (27 minuten geleden)
    aan mij

    *** MAIL DELIVERY FAILURE REPORT ***

    The original message was received at Mon, 12 Feb 2024 15:04:23 +0100 (CET)
    from host xpagesrelay-panama.store.d0m.de ([192.168.46.30]) .

    Subject: Welkom bij #Wrestlersbaits.nl
    From: wrestlersbaits@gmail.com

    Mail delivery to the following recipients has finally failed:

    carpwrestlers@gmail.com
    Last reason: 550 5.0.0
    Explanation: host gmail-smtp-in.l.google.com [108.177.15.27] said: 5.7.26 This mail
    has been blocked because the sender is unauthenticated.
    5.7.26 Gmail requires all senders to authenticate with
    either SPF or DKIM. 5.7.26 5.7.26 Authentication
    results: 5.7.26 DKIM = did not pass 5.7.26 SPF
    [gmail.com] with ip: [81.169.146.138] = did not pass
    5.7.26 5.7.26 For instructions on setting up
    authentication, go to 5.7.26
    https://support.google.com/mail/answer/81126#authenticat
    ion
    jj18-20020a05600c6a1200b00410b047d1e2si2126715wmb.89 –
    gsmtp

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Beste Ed,

      Bedankt voor je vraag. Vervelend dat je problemen hebt bij het versturen van mails via je webshop. Dit komt doordat je momenteel nog een Gmail-adres als afzender hebt ingesteld. Bij e-mailproviders zoals Gmail, Hotmail of Yahoo kunnen problemen optreden bij het afleveren van berichten vanwege antispammaatregelen (bijv. SPF en DKIM). We raden aan om als afzender een mailadres te gebruiken dat bij je domeinnaam hoort.

      De afzender kun je bewerken via Instellingen → E-mailgebeurtenissen. Meer informatie vind je in deze FAQ: https://helpspace.zendesk.com/hc/nl/articles/360005518058-E-mailgebeurtenissen

      Mocht je verdere vragen hebben, hoor ik het graag!

      Hartelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden
  3. Christiaan zei op

    Ik ervaar sinds een aantal weken problemen met mailen naar gmail. De mails die ik stuur vanaf mijn domein komen wel aan bij gmail maar er komt in gmail te staan dat de afzender niet geverifieerd kon worden.
    Ik heb mijn Nameserver in Strato aangepast naar Cloudflare via waar ik mijn DNS beheer doe.
    Ik gebruik wel de webmail van strato. Dit heb ik ook zo ingesteld in cloudflare DNS en werkt.

    In het verleden heb ik dit probleem ook gehad. Toen moest ik simpelweg een SPF record toevoegen in mijn DNS beheer in Cloudflare. Dit heeft het probleem destijds verholpen, maar nu sinds een aantal weken speelt het dus ineens weer.

    Graag zou ik hulp willen met hoe ik dit op kan lossen. Lijkt te gaan om een DKIM instelling?

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Hallo Christiaan,

      Bedankt voor je vraag. Het zou inderdaad kunnen dat je mail niet volledig werkt als je van een externe nameserver als Cloudflare gebruikmaakt. Voor deze instellingen bieden wij geen support aan, dus ik kan kan je in dit geval helaas niet verder helpen. Het spijt me dat ik je geen positiever antwoord kan geven.

      Hartelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden
  4. Kevin zei op

    hallo,

    ik krijg ook het volgende terug als ik een email naar een .gmail account stuur:
    5.7.26 This mail
    is unauthenticated, which poses a security risk to the
    5.7.26 sender and Gmail users, and has been blocked.
    The sender must 5.7.26 authenticate with at least one
    of SPF or DKIM. For this message, 5.7.26 DKIM checks
    did not pass and SPF check

    nu wil ik zoals hieronder op de andere reacties gereageerd is de dns instellingen wijzigen.
    Echter in mijn dns instellingen staat het volgende:
    dnssec deze optie is inactief. in de huidige dns-configuratie van het subdomein is deze optie uitgeschakeld.

    wat moet ik hier aan doen?
    ik ben op dit gebied een leek.

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Hallo Kevin,

      Bedankt voor je vraag! Ik zie dat je je nameservers gewijzigd hebt (naar die van Wix). Dat betekent dat momenteel ook je volledige DNS-beheer via Wix verloopt en deze instellingen daarom in de klantenlogin inactief zijn.

      Ik zou je graag verwijzen naar de reactie hieronder (04. juli 2023 van 11:08). Daarin wordt beschreven hoe je met behulp van de pointing-methode de door jou beschreven foutmelding kunt voorkomen.

      Mocht je er niet uitkomen, neem dan graag contact met onze klantenservice op.

      Hartelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden
Meer reacties tonen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie