1 oktober is Wereld Koffie Dag: over vruchtenthee en blije boeren…

1 oktober is Wereld Koffie Dag: over vruchtenthee en blije boeren…

STRATO en koffie: wat hebben die twee met elkaar te maken? Onze CTO René Wienholtz is een echte koffieliefhebber, -expert en barista in één. Wie tips nodig heeft over hoe je koffie het best kunt genieten, vraagt René. Of volgt zijn cursus ‘Coffee for Geeks’.

Speciaal naar aanleiding van Wereld Koffie Dag op zondag 1 oktober heeft onze René een ode aan de koffieboon geschreven.

Mag ik u voorstellen? Een echte koffienerd

Een echte koffienerd: onze CTO René Wienholtz

Vandaag schrijf ik, René, maar eens zelf een blogartikel. Waarom? Ik ben een koffienerd in de ware zin van het woord, met een eigen Instagramaccount en verder alles, wat erbij komt kijken. En dat al sinds 2001, nadat ik voor mezelf de fantastische smaak van koffie herontdekt heb.

Meezwemmen met de ‘Third Wave of Coffee’

De laatste jaren is er veel veranderd op het gebied van het bereiden van de koffieboon. De titel van deze paragraaf zegt wat dat betreft alles: ‘Third Wave Coffee’, oftewel de productie van kwalitatief hoogwaardige koffie.

Hiervoor worden bonen van goede herkomst gebruikt, het liefst fair en direct van de koffieboer. Je hoeft ze slechts licht te branden, zodat je een vruchtige en licht zure kop van dit bruine goud kunt genieten. Dit soort koffie doet in eerste instantie een beetje aan bloemige vruchtenthee denken.

‘Als ik de smaak van vruchten wil, drink ik wel sap of gewoon thee..‘ hoor ik dan altijd.  Toegegeven: een typische koffiedrinker die ronde aroma’s met een vleugje chocolade, noot, caramel en toffee verwacht, zal na een eerste keer ‘Third Wave’-koffie niet meteen heel enthousiast zijn. Dat ging bij mij precies zo. Maar op een bepaald moment ben je wel een beetje klaar met het bekende spectrum aan koffiesmaken. Een beetje meer noot, iets minder bitter, hier nog een beetje honing, prima, maar vanaf een bepaald kennisniveau ook niet meer zo spannend.

Leer de koffieboon als vrucht te koesteren

Als het gaat om de smaak bij het Third Wave-concept, dan moet ik benadrukken wat de koffieboon eigenlijk is: een vrucht. Tijdens het branden wordt de zure, vruchtige smaak steeds meer verdrongen. In plaats daarvan komen de verschillende aroma’s die ontstaan door het branden, centraal te staan. Iedereen kent wel de zeer donker gebrande koffiebonen van het Italiaanse restaurant om de hoek. Die koffie is meestal erg zwart en heeft naast de klassieke aroma’s ook vaak nog een vleugje rook en hout als je het als espresso drinkt.

Door de koffiebonen lichter te branden blijven de bloemige, fruitige smaken behouden. Het branden zelf zorgt ervoor dat de smaak minder zoet is en vermijdt extreem zure smaken. Deze manier van branden is uitermate geschikt voor filterkoffie. De laatste tijd wordt het echter ook steeds vaker gebruikt voor espresso.

Dankzij zuren in de koffie een ‚wow‘-effect

Wat betreft zuren: die vind je bij iedere licht gebrande koffieboon, soms meer, soms minder. Helemaal uitsluiten kun je dat niet. Het doel is vooral om de natuurlijke aroma’s te behouden.

Bij zijn bezoek aan een oude koffiebranderij in Barcelona heeft René dit mooie exemplaar gefotografeerd.

Dat is ook precies wat de meeste mensen doet ‘schrikken‘. Hier in Berlijn zie ik het vaak in koffietentjes: er wordt een kop koffie ingeschonken en na een eerste slok klinkt dan meestal ‘Ah, dat spul is zuur!’. Tja, dat klopt. Wie echter iets ‘beter‘ proeft, merkt dat na de eerste ‘zure‘ belevenis er een wereld aan nieuwe smaken opengaat. Plotseling proef je dan bosbessen, jasmijn, framboos, gedroogde abrikoos of zelfs paprika. Dat is nou het ‚wow‘-effect dat je overkomt als iets dieper in der koffiewereld duikt.

Steun de producenten

Meer nog dan de bijzondere smaak van Third Wave koffie is het belangrijk de levensvoorwaarden van de lokale producenten te steunen. Zoals hiervoor al kort aangestipt, is het gewenst dat de koffiebrander zo veel mogelijk directe handelsrelaties heeft met de lokale boeren. Zo kan er beter voor gezorgd worden dat de koffieboeren een fair aandeel van de hoge prijs voor hoogwaardige koffiebonen krijgt.

Het is helaas nog steeds zo dat de boeren hun bonen maar net boven, of zelfs onder, de marktwaarde verkopen, voordat ze doorverkocht worden aan groothandelaren. Dat verklaart ook zeker de relatief lage prijs van koffie. Het leidt echter ook tot een slechtere productie en hongerlonen. Ook ten opzichte van Fair Trade-zegels of vergelijkbare keurmerken ben ik sceptisch, aangezien de meerprijs voor dit soort koffie meestal niet naar de koffieboeren gaat.

René‘s tips voor de koffieliefhebber

Tot slot nog een oproep aan alle koffiedrinkende lezers:

  1. Probeer eens de wondere wereld van de licht gebrande koffieboon.
  2. Geef niet meteen op na de eerste zure smaak, maar concentreer je op dat wat erna volgt.
  3. Denk bij het kopen van koffiebonen eens aan de kleinere gespecialiseerde koffiebranderij, die meestal een stuk betere kwaliteit biedt dan in de supermarkt. Zij hebben een transparantere blik op de herkomst van de bonen en de omstandigheden van de boeren.

Oftewel, experimenteer eens op het gebied van koffie!

Vriendelijke groet,

René

Zoekwoorden:

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie

OK